Hoe verbreek je een keten ?

Als je moeder slecht over je oma praat Ha je automatisch die slechte dingen ook zien.
Nu spreek ik mijn oma nooit omdat ik beïnvloed ben. Nu krijg ik ook een hekel aan mijn moeder. Hoe verbreek ik de keten zodat mijn kinderen mij later niet haten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Blijf allereerst jezelf, denk zelf na in plaats van dat je moeder dat voor je doet.
En dan bedoel ik dat zij nu gaat uitmaken hoe jij over je oma moet gaan denken.
Je hoort alles van een kant en je geweten protesteert want jij hebt wel relativeringsvermogen omdat je het vervelend vindt dat je de mening van je moeder opgedrongen krijgt.
Accepteer het gedrag van je moeder niet, zeg haar eerlijk dat je zelf een mening over je oma wilt vormen.
Maak de (moeilijke) stap om naar je oma toe te gaan voor een eerlijk gesprek, dit zal je oma waarderen.
Na dat gesprek kun je zelf een mening gaan vormen ipv dat je moet leven met de opgedrongen mening van je moeder.
Wees eerlijk naar jezelf toe, dat zal niet altijd makkelijk zijn maar je hebt er wel alles aan gedaan om een zo objectief mogelijke mening over je oma te krijgen.
Mocht je moeder boos worden blijf toch bij je standpunt, anders veranderd er nooit iets en hou je de keten in stand.
Ik wens je veel wijsheid toe!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

als je moeder weer slechte dingen verteld moet je gewoon tegen haar zeggen dat jij dat niet wil weten.
en dat je liever niet hebt dat ze zo over je oma praat waar jij en je kinderen bij zijn.

ga ook weer eens bij je oma op de koffie en ga eens echt naar haar kijken zoals jij haar ziet ipv hoe je moeder over haar praat. ga letten op de leuke dingen.

hoe jij dit kan voorkomen bij je kinderen : niet slecht praten over andere mensen en al helemaal niet over je moeder enzo. als je ruzie hebt met een fam lid geen negatieve dingen erover zeggen tegen je kinderen.
13 jaar geleden
Jouw eerste zin: "" Als je moeder slecht over je oma praat Ha je automatisch die slechte dingen ook zien.""
die begrijp ik al niet.
Dat is helemaal niet zo automatisch en zo logisch.
Je bent toch een volwassen vrouw?
Zelfs met eigen kinderen?
Dan vorm je toch je eigen mening?
En niet die van je moeder?

Waarom krijg jij een hekel aan je moeder?
Misschien is het handig om daar - op de eerste plaats -
eens iets aan te doen.

En op de tweede plaats:
Praat daar NIET met je kinderen over, over jouw ergernissen naar je moeder!
Gun je kinderen een oma!

En op de derde plaats:
Jijzelf kunt er voor zorgen dat jouw kinderen jou niet gaan haten! Waarom zouden ze? Als jij zorgt voor een sfeer van openheid en liefde, waarin dingen uitgesproken kunnen worden, dan zullen jouw kinderen geen redenen hebben om jou te gaan haten.

En verder: Ga eens met je oma praten.
Misschien is het handig om te weten wat er gebeurt is en misschien blijkt je oma best wel een lief en aardig mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de keten wilt verbreken zul je moeten beginnen door met je kinderen niet slecht over je moeder of oma te praten.
Ga vervolgens toch maar eens bij je oma langs, kan zijn dat ze enorm veranderd is, oudere mensen zijn vaak wat milder geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet naar dingen positief kijken en niet negatief, dit helpt echt heel erg!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een heikele aangelegenheid . Probeer contact te krijgen met je oma ! Oma zal waarschijnlijk denken dat moeder er achter zit , je stuurt . Mij lijkt beter dat je moeder hier niets van weet . Zeg dat je voor jezelf en je kinderen komt , en een goede verstanding wil . Probeer haar vertrouwen te winnen en te houden . Luister goed , en zorg op een rustige manier ook dat er naar jou geluisterd wordt . Als dat goed komt dan de moeilijkste stap ( als oma wil en bereid is ) , dan kun je gaan bemiddelen tussen moeder en oma . Houd er rekening mee dat dat ook helemaal mis kan gaan ! Dat er te veel schade is , en dan gaat het over jouw rug . Maar ik denk dat jij en de kids oma terug wint ! En je moeder in ieder geval aan het denken zet . Probeer er het beste van te maken , heel heel veel succes . gr.jowie57
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag je moeder om nu eens wat positieve dingen over haar moeder (oma) te vertellen.
Confronteer haar eventueel met dingen van je oma , die je ook weet en die helemaal niet negatief zijn.
Geef ook aan dat het vervelend is, om altijd slechte dingen te horen en dat je bang bent later op dezelfde manier over haar te gaan praten.