Mijn dochter wil het weekend kingsen (drankspel) wat nu?

Ze is net 16 geworden en ze weet dat het wat ons betreft geen vrijbrief is om veel te gaan drinken. Toen ze 15 en half was mocht ze van ons af en toe een glaasje of twee als ze ergens heen ging, dit hebben we gedaan om stiekem drinken te voorkomen maar haar ook gelijk duidelijk gemaakt dat als ze 16 werd er ook nog steeds regels voor drankgebruik zijn. Nu las ik op haar hyves dat ze dit weekend wil gaan kingsen, ik maak me zorgen. Ja ik weet er teveel over praten en verbieden maakt het alleen maar meer aantrekkelijk, maar hoe kunnen wij hier nu het beste mee omgaan?

Toegevoegd na 47 minuten:
Dank voor jullie antwoorden en de antwoorden die nog gaan komen, ik kan helaas geen reacties meer geven en geen duimpjes.
Ik weet dat ik hier nog hard aan moet werken, loslaten en vertrouwen hebben!
Dit is iets waar ik telkens nog tegenaan loop en soms behoorlijk van in de stress kan schieten! Ik ga ervan uit dat ik het echt wel een keer ga leren!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (14)

Stel regels op, over bijv hoeveel er gedronken mag worden en hoe laat ze thuis mag komen. Als ze laat zien, dat ze zich aan de regels kan houden, dan kan het tijdstip, dat ze thuis moet zijn wat verruimd worden. echter als ze over de schreef gaat, dan wordt het allemaal wat strakker. Zo kan ze laten zien, dat ze het vertrouwen waard is ( of niet). Bespreek dit met haar. Toon niet teveel wantrouwen, maar geef aan dat je haar vertrouwd en dat je trots op haar bent. De jeugd zet zich graag af tegen regels, maar vind het moeilijker om vertrouwen te beschamen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Stel regels op, over bijv hoeveel er gedronken mag worden."
Als dat meer is dan één glas heeft 't weinig zin meer - want dan zijn de verdere remmingen gewoon weg. Alcohol is gewoon een kwaad dat gewoon maar 't beste uitgeroeid moet worden.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
na 1 glas zijn alle remmingen nog niet weg hoor. dat weet ik uit eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alphalimasie, ieder mens is anders en bij de een is t sneller n probleem dan bij de ander.de een word er doodziek van en de ander voelt niks.en met n groep houd je je stoer tegenover de ander en zie je zelf de problemen niet,niet als je zo jong bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het totaal met dit antwoord eens, dus ik ga zelf niet nog iets opkrabbelen. Het enige wat ik nog niet duidelijk genoeg uitgelegd vind, is het belang van goede voorlichting. niet alleen van drank maar ook van bv drugs. (drank is ook drugs, btw). Dus geen bangmakerij met enge plaatjes of nare verharen, maar koele data en feiten, die duidelijk maken dat hoe je het ook went of keert, alcoholgebruik niet zonder gevaren is, en z'n leuke en minder leuke kanten heeft. Mensen op deze leeftijd zijn nieuwsgierig naar nieuwe dingen en stellen (juiste) informatie op prijs. Gelukkig is er veel informatie over dit onderwerp, zonder het "zwaaiende, belerende vingertje" op het net te vinden. een voorbeeld is de site van jellinek. http://www.jellinek.nl/
Ik vraag me nu soms al af hoe ik daar met mijn zoon mee om zal gaan later... en hij is pas 9!

Ik denk dat ik een gesprek aan zou gaan met m'n kind waarin ik heel veel zou vragen. Open vragen stellen. Hoeveel ga je drinken denk je? Hoe voel jij je als je veel gedronken hebt? Wat vind jij van mensen die met alcohol op achter het stuur gaan zitten? Wat vind jij van het gedrag van je vrienden als ze dronken zijn? Dus haar zelf alle antwoorden laten geven en zelf niet met een oordeel komen. En als slot zeggen:"Jij bent een verstandige meid en ik heb vertrouwen in jou. Ik vertrouw erop dat jij op een juiste manier hiermee om zal gaan en dat je geen gekke dingen doet. Ik hoop dat je mijn vertrouwen niet zult beschamen". Zoiets. Ik denk dat dat beter werkt dan strakke regels.

Ik heb ooit een gesprek hierover gehad met iemand die zei:"Ik laat ze foto's zien van autowrakken veroorzaakt door een dronken bestuurder. Shockeren helpt".
Dat weet ik niet helemaal zeker. Grove maatregelen kunnen altijd nog, als de rede niet meer werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat haar Kingsen. Je kan haar net zoveel regels en beperkingen geven als je wilt, maar hoe meer je het aantrekkelijk voor je dochter maakt om het JUIST te doen, al dan niet stiekem.

Uiteindelijk, als ze dan toch te ver is gegaan, merkt ze het aan haar lichaam en de ik-ervaring die ze heeft gehad vergeet ze niet snel meer, dan leert ze hoe ver ze kan gaan en niet hoe ver de ouders dat vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal je waarschijnlijk niet lukken om met praten een kind van 16 te overtuigen dat dit niet de manier is of slecht voor haar.
Foto's van autowrakken laten zien heeft ook geen zin een kind van die leeftijd zal al snel denken en "boeien" !
Toch er gewoon over praten en vragen waarom ze dat zo nodig wil doen ?
Zoals iedere ouder zul je je in deze levens stadium van je kind zorgen maken over van alles en nog wat omdat ze op deze leeftijd alles willen kunnen wat een volwassen persoon ook mag helaas komt de verantwoording voor hun daden vaak later.
Niet goedkeuren maar wel blijven praten proberen de discussie open te houden. En hopen dat je kind zoals gelukkig de meeste deze tijd zonder blijvend letsel zal doorstaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de juiste oplossing is om je dochter gewoon te laten gaan en net doen of je van niets weet!
Komt ze dronken thuis, dan kun je er met haar over praten als ze weer nuchter is.
Komt ze thuis en is ze niet dronken, dan kun je haar de volgende keer zonder zorgen laten gaan,want dan is ze verstandig met de situatie omgegaan.
Een dochter van 16 zit in een fase dat er veel nieuwe dingen in het leven komen, geef ze dan ook een zekere vrijheid op dat gebied. Alles verbieden werkt averechts.

En laat ze maar eens goed dronken worden en vervolgens goed ziek, dan hebben ze het een keer ervaren en kunnen ze erover meepraten in de groep en is het gelijk minder interessant.

Het loslaten van een puberend kind is niet makkelijk, maar wel verstandig anders zit je binnenkort zelf achter het behang van de stress.

Aan het gedrag van je dochter kun je duidelijk aflezen of ze met de "nieuwe dingen" goed of slecht omgaat, dan kun je altijd nog ingrijpen.

Dus mijn advies: Geef je dochter vertrouwen,zodat ze kan laten zien dat ze langzaam maar zeker bezig is om volwassen te worden. en ook dat zal gepaard gaan met vallen en opstaan! En probeer er voor jezelf ook een weg in te vinden.

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat haar gaan. Als ze nu teveel drinkt heb je goede kans dat alcohol haar gaat tegenstaan. Terwijl als ze op jullie favoriete manier gaat drinken ze juist het risico loopt dat ze langzamerhand steeds meer gaat drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
confronteer haar met de eventuele gevolgen .
bv. het in coma raken .
en wat denk ze ervan dat als ze niet meer weet wat ze gedaan hebt maar wel betast en dergelijke door meerdere jongens.
verder sluit ik me aan bij degene die gezegd hebben dat je haar gewoon moet laten doen .
geef haar dan iets waar veel alcohol in zit en dat ze zich helemaal leeg kotst en ziek als een hond ervan word.
dan is de lol er zo van af.

nu over jou zelf.
je moet doen wat voor jou het beste lijkt en niets aantrekken van anderen want in iemand anders ogen is het toch niet goed of deugd het niet wat je ook doet of zegt je kan niet iedereen tevreden maken dus zorg dat je zelf tevreden bent met al je beslissingen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan ook nog even wat tegengewicht:

Jij bent de ouder. Neem je rol. Het is jouw rol om op te treden als je kind buiten haar boekje wil gaan. Niks te 'laat maar gaan'.

Laat haar duidelijk merken dat je het afkeurt en dat het je behoorlijk van haar tegenvalt dat ze zich zo door de groep laat beinvloeden dat zuipspelletjes zogenaamd grappig zijn. Je kunt er best begrip voor hebben dat ze het een keer wil proberen, maar dat hoef je haar nog niet te laten merken.

Als ze het dan toch doet (en die kans is groot, want we hebben bijna allemaal blablabla enzovoorts... ) en ze wordt er erg ziek van, laat je haar duidelijk merken dat ze daar dus kennelijk zelf voor gekozen heeft.

Het argument dat ze maar eens flink ziek moet worden en het dan vanzelf wel afleert, houdt hier geen steek. Er zijn kinderen zat die zichzelf elk weekend hartstikke ziek drinken en dan nog denken dat dat leuk is. Totdat iemand ze een keer van het asfalt af moet schrapen.

Toegevoegd na 7 uur:
Of iemand er een onbedoelde foetus uit moet schrapen.
En lól dat we hadden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel moeilijk, want je weet achteraf pas of je het "goed" gedaan hebt. En dan nog weet je niet of het, als je het anders had gedaan beter was geweest.

Ik heb m'n biertjes zeker gedronken en heb letterlijk stukjes tanden over de stenen zien vliegen.
Paar biertjes op en een bobbel in de weg niet gezien, nu een mooie brug in mijn mond en niemand die het ziet.
In hetzelfde jaar reed mijn neef, compleet nuchter, tijdens het mountainbiken in het greppeltje en kwam op een boomwortel terecht, zijn helm was gebroken, zware hersenschudding, scheelde heel weinig, maar niks aan overgehouden.

Over drank en drugs kan ik zeggen, dat degene die er last van hebben gekregen. Degene waren die van huis uit het minst mochten.
Een voorbeeld is, dat kinderen van streng gelovige ouders doorslaan, als ze hun eigen weg willen kiezen; Doordat ze nooit wat mochten hebben ze geen grenzen. (dit heb ik gezien met twee zussen van een goeie vriendin)
Niet dat degene die alles mochten geen gekke/domme dingen deden, maar die stopten na een paar jaar met de gekkigheid waar andere doorgingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een onzin antwoorden allemaal, tuurlijk moet je haar niet laten gaan! Regels opleggen en uitleggen hoe dom het is om te drinken en wat de gevolgen ervan zijn!
Drank maakt meer kapot dan je lief is en dat begint al als je nog kind ben en als ouders ben je dan verantwoordelijk om ze te leren dat het dom en slecht is om te gaan drinken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hele vette - van mij. Natuurlijk moet je het er over gehad hebben maar uiteindelijk heeft verbieden geen enkele zin. Indien je verbied bereik je (meestal) het tegenovergestelde effect.
Het gaat er om welk voorbeeld ze heeft gekregen van jullie als ouders.
Als er elke avond bij het eten wijn wordt gedronken en 'savonds of in het weekend de flessen bier en sterke drank worden aangesleept is het goed mogelijk dat ze dit als normaal is gaan beschouwen.
Als dat niet het geval is, zal ze ook weten dat je verantwoord met alcohol om kan leren gaan. Dus voor diegene met kinderen onder de 10 jaar: er is nog hoop!
En de kans dat ze een keer over de schreef gaat blijft altijd, maar doe daar niet lacherig over en confronteer haar met de gevolgen van dronkenschap en stel duidelijke regels voor de volgende keer uitgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang minderjarige kinderen bij hun ouders wonen
dienen ze gewaarborgd te zijn van een goede opvoeding.
U kent uw dochter het beste. Wilt u graag oma worden of uw dochter verliezen, laat haar dan los zodat ze zich in het verderf kan storten. Van het een komt het ander.
Drank maakt meer kapot dan je lief is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak dit meegemaakt in mijn praktijk als groepsleider bijz. doelgroepen en veel met ouders hierover gesproken.
In de basis gaat het om zaken als vetrouwen respect naar ouders ontwikkeling en verantwoordelijkheidsgevoel van de jongere.
Wil een jongere zaken die bij het volwassen worden horen dan staan daar ook zaken tegenover. Denk aan op tijd opstaan, leerprestaties, hulp bij de taken en andere activiteiten die duiden op zelfstandigheid.
V.b. vraag een jonger mij om later naar bed te mogen maar kan nu al niet op tijd opstaan zonder hulp dan snap je wel wat de uitkomst is. Kan een jongere van 16 (bijv) niet op tijd thuis komen en steeds steeds weer met andere smoezen en uitvluchten dan is het nog net oud genoeg voor zaken als alcohol, sex e.d.
Communiceer dat en besef je dat je met je kind praat dus laat je niet manipuleren met zaken als die en de mogen het ook dus....Voor kinderen is de ouder op die leeftijd altijd de spelbreker, maar geef het kansen om zich te bewijzen en verwacht niet dat altijd alles probleemloos zal verlopen. Soms gaan ze plat gezegt op hun bek, maar de mate waarin ze daar kans toe krijgen (ongewenst zwanger raken bijvoorbeeld) dat hangt toch echt veel van de houding van de ouders af. Weliswaar door een jongere soms iets meer verantwoordelijkheid te geven en hen op hun bek te laten gaan, geeft weer voer voor gesprekken (contact) en lessen.
Zinnen als ; "Jij bent ook jong geweest"worden dan gepareerd met dat ik ook op mijn donderhebben gehad en straf kun je ook uitleggen als les (met veel huiswerk)
Maar blijf vooral met elkaar in contact maardring je niet teveel op en geef hen het recht op geheimen (privacy).
Leer los laten en niet te benauwen en voor je het weet os die moeilijke tijd voor de puber en de oudes voorbij en kun er samen smakelijk om lachen.
Ik ken dit drankspel niet maar communiceer en laat je niet overrulen. Leg haar de gevaren en haar verantwoordlijkehden goed uit en laat los en kijk naar de uyitkomst en gebruik die weer voor de volgende les, succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afgezien van je vraag is er iets waar ik me over verbaas. Je hebt inmiddels al een hoop antwoorden gekregen maar is het niet raar dat je haar hyves leest. Ik bedoel hiermee te zeggen dat je haar privacy niet respecteert. Dat zegt ook al iets over jou! Je kunt je niet zo intens bemoeien met haar leven, dat geeft uiteindelijk een averechts effect.