Nee.
Je hebt nog steeds evenveel slaap nodig, maar ouderen slapen vaak 'anders'. Ze doen overdag soms één (of meerder) dutjes en slapen 's nachts minder lang achter elkaar.

"Gemiddeld slapen we zo’n 7 á 8 uur. Op hogere leeftijd heb je niet minder slaap nodig dan in je jongere jaren. Wel slaap je minder lang aan één stuk en wordt je ’s nachts vaker wakker. Veel mensen doen op hogere leeftijd overdag een dutje. Slaap bestaat uit een afwisseling van lichte slaap, diepe slaap en R(apid) E(ye) M(ovement) slaap. In de REM slaap komen de meeste dromen voor. Ook deze ‘slaapstructuur’ verandert. Men brengt minder tijd in diepe slaap door, slaapt over het algemeen lichter en is gevoeliger voor omgevingsgeluiden en andere verstoringen".

Voor meer informatie: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Klopt, naarmate je ouder wordt (als je zo'n beetje volwassen bent) kan je met minder slaap toekomen. Ik heb de leeftijd nog niet bereikt, dat ik weer meer moet gaan slapen.
14 jaar geleden
Hoe ouder je wordt, hoe lichter je gaat slapen. Dat komt niet alleen doordat je vaker gaat tobben. Het is ook een heel natuurlijk verschijnsel dat bij het ouder worden de diepte van de slaap minder wordt. Bejaarde mensen liggen vaker wakker. Dat hoort net zo goed bij het ouder worden als rimpels of grijze haren. En voor iedereen - voor jong en oud - geldt: in de ochtend slaap je minder diep dan de uren ervoor. Zo werkt ons slaapmechanisme nu eenmaal. Als je je van dergelijke zaken bewust bent, dan hoef je je er niet meteen druk over te maken als je eens wat minder goed slaapt. Accepteer het als een natuurlijk gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige ouderen slapen inderdaad minder, maar anderen weer meer (vaker).

Naar mate je ouder wordt, verbruik je ook minder energie, dus heb je minder slaap nodig. Dat klinkt wel logisch maar is niet voor iedereen van toepassing. Er zijn ouderen die de hele dag door kleine dutjes doen en 's nachts nog eens acht uur slapen.

Slaap is en blijft een mysterie en is heel persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Maar het scheelt niet veel. In een recent onderzoek bleek dat senioren 20 minuten korter slapen dan mensen op middelbare leeftijd, en die slapen op hun beurt weer 20 minuten minder dan jongeren.
14 jaar geleden
de ouderen slapen niet zo lang aan een stuk door maar slapen ook veel vedeeld op een dag bv na het middageten en na het avondeten en onder het tv kijken .
Dus denk ik dat het niet veel uitmaakt .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is dan "ouder".?
Ik ben niet meer piep en slaap lekker 8 uur per etmaal.
"Ze" zeggen dat ouderen overdag vaker een tukje doen, en daarom 's nachts minder slapen.
Geldt ook al niet voor mij.

Mijn man is een stuk ouder en die slaapt momenteel wel 15 uur: kan aan de medicijnen liggen, dat wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na de experts hierboven: ik ben meer gaan slapen naarmate ik ouder werd. Ik vind het ook heel lekker. gedurende mijn werkzame leven was sliep ik al veel:
21.00 - 05.30 slapen = 8.30 uur slapen
07.00 - 18.00 werken (om 12 00 hapje eten al werkend)
18-00 - 2100 eten, boek lezen, filmpje kijken, krant lezen
nu
21.30 - 06.30 slapen = 9 uur slapen
06.30 - 21.30 eten, boek en krant lezen, filmpjes kijken.

Bij mij geldt dus dat ik meer ben gaan slapen naarmate ik ouder ben geworden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Geen tukjes overdag, maar zonder wekker wergeet ik wel eens wakker te worden en wordt het tegenwoordig wel eens 7.30 voor ik opsta.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bovendien vermindert de hoeveelheid diepe slaap naarmate je ouder wordt, waardoor er meer oppervlakkige slaap is en men dus ook gemakkelijker gewekt kan worden uit de slaap. Dit heeft dan als gevolg dat je de indruk kan krijgen dat je slechter slaapt, terwijl het eigenlijk volledig normaal is dat je vaker wakker wordt.