Is een adoptiewens voor mannen net zo sterk als voor vrouwen?

Gezien het feit dat mannen evolutionair gezien zoveel mogelijk hun eigen genen willen verspreiden.
Is een adoptiekind voor hun dan niet (onbewust) een bedreiging?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Veel mannen willen net zo graag vader worden als vrouwen moeder en dat is maar goed ook.
Met adoptie is het emotionele verschil van de ouders tot het kind kleiner dan bij een eigen verwekt kindje, dan immers woont het 9 maanden in de moeder maar niet in de vader. Na de geboorte geeft vooral de moeder het kindje (borst)voeding en verzorging.
Bij adoptie beginnen vader en moeder alle beide vanaf eenzelfde punt, wel elk met eigen gevoelens.
Vadergevoelens zijn echter ook zeer sterk, vergis je niet.
De evolutionaire achterstand van de man heeft hij goed weggewerkt, de moderne man en vader kent zijn verantwoording en wil daar niet eens voor weglopen.
Veel mannen zouden volgens mij zelf wel een zwangerschap willen doormaken als dat zou kunnen.
Nederlandse mannen schijnen gemiddeld genomen ook tot de beste vaders te horen is uit onderzoeken gebleken.
Er is dus geen argument te verzinnen dat mannen een minder sterke adoptiewens zouden hebben als vrouwen.
Als je -als man- door alle tests en onderzoeken bent gekomen, heb je haast een bevalling achter de rug.
Kleinerend doen over (ouders van) geadopteerde kinderen is dan ook volkomen misplaatst.
Mannen geven aan een adoptiekind dan weliswaar geen genen mee maar wel hun liefde , waarden, normen en
- door nurture- deels hun karakter.
Het is gemakkelijker biologisch vader te worden dan door de adoptieselectie heen te komen.
Als biologische- en pleegvader heb ik enig vergelijkingsmateriaal, ook heb ik veel contact met adoptieouders, die krijgen een antecedentenonderzoek,
naast een biologische en psychologische screening , waar veel biologische vaders niet doorheen zouden komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Tuurlijk niet ; mensen zijn toch geen beesten ??

Ook vrouwen hebben natuurlijk uiteindelijk het liefst een eigen kind. Maar als dat niet mogelijk is om welke reden dan ook, en voor sommige mensen is het zelfs een bewuste keuze omdat er al kinderen genoeg zijn zonder ouders, zijn de man en de vrouw echt wel even gemotiveerd voor een eventuele adoptie, hoor. Mannen zijn namelijk, geloof het of niet, ook denkende, redelijke wezens die een dergelijke afweging uitstekend kunnen maken, zonder dat kind als een bedreiging in welke vorm dan ook te zien.

Nouja, behalve misschien voor je sexleven, maar dat geldt gedurende een bepaalde periode voor alle kinderen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zouden mannen minder sterk een adoptie wens hebben. als je zelf geen kinderen kan krijgen of je bent homo dan zoek je toch naar andere mogelijkheden.
Als vrouwen een kind willen en geen kind kan krijgen dan geven ze toch ook niet hun eigen genen door en bij hun is de wens even groot als bij mannen.