Mag je als 18 jarige zo maar het huis uit gaan en op jezelf wonen?

Mijn dochter wordt 18 jaar en wil opeens het huis uit en bij de ouder van haar vriend gaan wonen. Wij vinden dit niet verstandig gezien de omstandigheid waar zei in terecht komt. Ze wil het huis uit om dat er wel eens ruzie is maar deze is altijd van korte duur. Hoe kan ik haar er van overtuigen om dit toch niet te doen. Wij zijn als ouders ten einde raad. en vragen om raad.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.4K

Antwoorden (4)

Ze is 18 dus kan haar eigen keuzes maken, als zij uit huis wil dan kan dit dus ook gewoon. Probeer er rustig met haar over te praten en tot een oplossing te komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als 18 jarige mag je zomaar weggaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een kind van 18 jaar is in principe handelingsbekwaam en kan zelf beslissen elders te wonen, tenzij er sprake is van aangetoonde mentale onrijpheid (geestelijke leeftijd duidelijk lager dan fysieke leeftijd) of andere bijzondere omstandigheden.
U geeft niet aan dat hiervan sprake is dus de dochter kan vertrekken.

Rest u dus zo goed mogelijk te begeleiden naar zelfstandigheid en haar te helpen goede alternatieven te bieden en het vertrouwen te geven dat ze uiteindelijk goede keuzes maakt.
Het heeft geen zin haar te bewegen iets niet te doen, als ze geen alternatieven ziet, die voor haar aantrekkelijk zijn.
Wellicht kan zij thuis ‘uit huis’. Thuis wonen met een budget, waarmee ze zelf boodschappen doet, haar eigen eten kookt, haar eigen was doet etc. Afspreken dat u niet haar kamer bezoekt, zonder haar toestemming. Misschien zelfs een slot op haar deur die ze zelf kan afsluiten.
Moeilijk, maar zo houdt u zicht op haar leven en staat de deur naar het leven als gezin altijd open.

Gaat dit niet, dan kunt u haar helpen bij het vinden van woonruimte elders. Zo ervaart ze uw steun bij de keuzes die zij maakt. Dit geeft haar het gevoel dat u haar vertrouwt. Heb ook vertrouwen in de opvoeding die u gegeven heeft.
Dreig niet met maatregelen als ze vertrekt, maar wijs haar op het feit dat de deur altijd voor haar en haar partner open staat.

Voor wat betreft de financiële gevolgen van het vertrek. In de leeftijd 18 tot 21 is een kind jongmeerderjarig en hebben de ouders onderhoudsplicht voor de kosten van levensonderhoud en studie tot het kind 21 jaar wordt.
Je kunt die wettelijke plicht positief brengen en de vriendschap herwinnen, door bv aan te bieden samen te shoppen voor leuke spullen voor haar nieuwe kamer thuis of woonruimte elders.
Samen werken aan een mooie nieuwe fase in haar leven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uw vraag is wat u kunt doen om uw dochter te overtuigen om thuis te blijven wonen, omdat u deze keus van uw dochter niet verstandig vindt. Misschien dat het helpt om er eens op een andere manier naar te kijken. Wat is de echte reden dat uw dochter uit huis wil? Ze zegt dat ze uit huis omdat er wel eens ruzie is. Voor haar schijnen de ruzies dus een serieus probleem te zijn, terwijl deze voor u wel meevallen. U zou haar kunnen vragen waarom zij deze ruzies zo erg vindt en samen met haar naar een oplossing zoeken. Of misschien is er iets waar zij behoefte aan heeft en (op dit moment) thuis niet kan krijgen. Iets wat ze hoopt te vinden als ze uit huis is. Tijdens een gesprek waarin u ervan uitgaat dat zij verstandige keuzes maakt, kan dat er nog wel eens uitkomen. En wellicht is het iets wat voor u makkelijk te realiseren is.

Als dat niet helpt, helpt het misschien wel om te beseffen dat kinderen het nodig hebben om hun eigen fouten te maken. U kunt als ouder op de achtergrond aanwezig zijn en bijspringen als erom gevraagd wordt. Hoe moeilijk dat ook is voor een ouder.
Ik wens u in ieder geval een hele mooie en fijne relatie met uw dochter.