Hoe kunnen wij onze zoon motiveren om zijn school te gaan afmaken?

Zoon, 18 jaar oud zit op laatste jaar van het gymnasium. Het komt hem niet aanwaaien, maar hij doet structureel net niet voldoende om het jaar goed af te gaan sluiten.
Alles komt straks aan op het eindexamen.
Zijn er nog tips en tricks om hem even een hart onder de riem te steken om die laatste maanden echt nog even door te harken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Zelf werk ik met studenten en weet dat de aanloop naar een eindexamen zwaar is. Toon begrip en laat hem zien dat er ná het examen leuke dingen open liggen. Er zijn er genoeg die na zoveel jaren blokken, zich een buitenlandse werkvakantie veroorloven (als ze er een jaartje tussenuit willen). Kijk eens terug om hoeveel jaren leren het al gaat!En wat er nog komt.
Maar zonder een goed diploma kom je niet aan de bak.
Mijn zoons zijn nu 23 en 26 jaar, heb hun altijd op het hart gedrukt dat ze zich nú moeten inzetten voor hun leven later.
Geef hem het gevoel dat je vertrouwen in hem hebt en zit er niet "teveel bovenop".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Geef hem een rijbewijs als hij zijn diploma haalt, motivatie genoeg lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een beloning voor als hij zijn eindexamen haalt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral niet zeuren.. Maar het positief benaderen door hem aan te moedigen.. Bijvoorbeeld door een leuk gesprek over zijn volgende opleiding. En het werk wat hij straks kan doen met zn diplomas! Misschien weet je iets leuk wat je hem kan geven bij het slagen? (hoeft niet duur te zijn..) laat zien dat je vertrouwen hebt in hem en nogmaals positief zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rijbewijs, ofsow als hij slaagt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stopt hij daarna of gaat hij nog door?
Die tijd na het examen is aantrekkelijk. Breng dat steeds even in herinnering.

Is er iets in de vakantie dat hij dolgraag wil doen? Een cursus, vakantie, uitje? Mag, als hij slaagt. Of iets nieuws voor zijn kamer? Oké, als hij slaagt.

Het is nog 10weken. Echt de allerlaatste loodjes. Nog even 10 weken hard werken is beter dan straks weer een heel jaar over...Wat bijles op school voor de zwakken vakken. Overleg met de mentor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het een optie om hem een weekje hard te laten werken voor weinig geld? Zo hecht hij meer waarde aan zijn opleiding.

Ps. bij mij hielp dit wel :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als hij eigenlijk wel wil, maar zelf net niet genoeg motivatie kan vinden:
Vraag hem waar je hem mee zou helpen. En dan bedoel ik niet dat je hem moet overhoren, maar wel dat hij het bijvoorbeeld nodig heeft om af en toe te horen dat hij goed bezig is, of dat hij het soms nodig heeft om op tijd naar bed gestuurd te worden, of dat hij het soms nodig heeft dat z'n laptop achter slot en grendel mag omdat hij zelf ook wel weet dat hij te veel tijd op internet zit te lummelen, of dat hij het soms nodig heeft om te horen dat hij niet zo vaak uit moet gaan en de dag erna de hele dag in z'n nest moet blijven liggen.

Dus geen betutteling want dat werkt bij een 18-jarige niet meer, maar 'bemoeizorg' die hij zelf mee uit mag kiezen.

En daarnaast werkt belonen nog wel eens. Ik mocht een mooie vakantie uitkiezen na mijn eindexamen, dat was een goede stimulans om er nog even flink aan te gaan staan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ mee eens
De laatste lootjes...

Stimuleer hem door hem te laten inzien dat het verloren tijd en geld is als hij nu stopt, en beloof hem dat jullie achter hem staan en hij moet aangeven wat jullie als ouders kunnen doen om hem te helpen over de eindstreep te komen.

Hij is 18 dus dingen beloven is leuk maar hem te zeggen dat hij zonder diploma zwak in de maatschappij zal staan is ook helpen want dan moet hij zelf nadenken... dus de keus is aan hem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beloning kan goed werken. Maar maak hem ook zeker duidelijk dat het niet leuk is om als enige van z'n vrienden niet te slagen. Grote kans dat hij dan herexamens moet doen terwijl de rest al lekker vakantie heeft. Of nog erger, dat hij het jaar over moet doen terwijl al zijn vrienden gaan studeren. In 6 G ben je snel de oudste van de school.

Daarnaast kun je bij een beloning denken aan twee dingen: achteraf en een beloning op het moment zelf. Aangezien je zoon nu zijn best niet doet ga ik er van uit dat hij meer in het moment leeft. Een rijbewijs wanneer hij geslaagd is, is natuurlijk een perfecte motivatie. Maar wellicht wat te duur voor jullie. En ik denk niet dat het werkt om hem €100 euro te beloven wanneer hij slaagt.

Wat je beter kunt doen is hem steeds wat geld geven wanneer hij zijn huiswerk goed heeft gedaan of een mooi cijfer heeft gehaald. Toen ik 18 was werd ik al blij met €10,- of €20,- dus dat is wel te overzien. Geef hem ook niet teveel want hij moet het wel nodig hebben.

Overdrijf het ook niet. Gymnasium is geen makkelijk niveau. Als hij z'n best maar doet toch?