Waarom kozen de jongens blauw en groen en de meisjes paars en roze?

Het viel mij op dat laatst bij het bekende fast food restaurant er balonnen stonden voor de kinderen. Alle jongetjes pakten blauw of groen en alle meisjes roze of paars. Is dit een aangeboren voorkeur of is dit door de maatschappij ingebakken?

De vraag is eerder gesteld om na te gaan hoe deze kleuren bij jongens en meisjes zijn gaan horen, maar ik vraag me juist af of er ook op zeer jonge leeftijd al een onderbewust mechanisme aan het werk is dat jongetjes bv geen roze moeten pakken, want dan kunnen ze weleens gepest worden. Of dat ze de kleur ook daadwerkelijk mooi vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Dit is inderdaad aangeleerd. Het begint natuurlijk al met roze voor babymeisjes en blauw voor babyjongens. Dat schijnt trouwens vroeger andersom geweest te zijn.
Maar er zijn heel veel jongetjes die tot hun 4e gek zijn op roze. Daarna "leren" ze op school dat roze voor meisjes is.
Maar ik ken in mijn omgeving ook vooral veel vaders van jongetjes die hun zoon leren dat roze niet stoer is. Dan begint het dus al voor de basisschoolleeftijd.
Bovendien heb je natuurlijk erg veel meisjesspeelgoed in roze, en geen jongensspeelgoed, het wordt dus van alle kanten goed duidelijk gemaakt wat je "hoort" te vinden.
Ik heb overigens eens een hele kleuterklas onder mijn hoede gehad, waar letterlijk alle kinderen gek waren op roze, willekeurig welke tekening was niet af als er geen roze in zat, en er was altijd een tekort aan roze kleurpotloden. In die groep was het dus niet aan de orde dat roze voor meisjes was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is deels aangeleerd.
Ik maak er geen onderscheid in.
Mijn dochter en zoon slapen in dezelfde kamer dus die is erg gemengd ook spelen ze met elkaars speelgoed.
Mijn zoontje is dol op roze mijn dochter ook.
En sommige denken dan gelijk dat hij op jongetjes valt maar het is een niet nare rokkenjager en mijn dochter trouwens ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt er inderdaad op dat het grotendeels aangeleerd is. Echter is het ooit begonnen... Daar moet toch een verklaring voor te vinden zijn!

Misschien speelt onderstaande ook mee bij de kleurkeuze van kinderen:
Blauw en groen zijn zogenaamde koele afstandelijke kleuren en roze en paars zijn warme intiemere kleuren. Over het algemeen zijn jongens koeler en afstandelijker dan meisjes en kiezen meisjes liever voor warmte en intimiteit.

Maar bovenal is het in de hedendaagse maatschappij vooral bepaald door wat aangeleerd is. De 'natuurlijke voorkeur' wordt overschaduwd door 'wat gewenst is'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is aangeleerd gedrag. Roze is voor babyhersenen een heel aansprekende, vrolijke kleur.

Echt kleine jongetjes kiezen net zo vaak voor roze als meisjes, het is pas nadat ze in de gaten krijgen dat dat de minder wenselijke keuze is, dat ze voor blauw en groen gaan kiezen. Ik heb geen wetenschappelijk onderzoek om dit mee te staven, maar het is wel wat ik om me heen zie.