HELP, mijn kind is soms 2uur lang wakker in de nacht. Wat kan ik hieraan doen?

Ik heb eeb zoontje van 9maanden oud. Al maanden is hij af en toe eens wakker in de nacht. Hij blijft dan 2uue wakker.
De laatste maand wordt het steeds erger. Het is nu om de nacht en soms zelfs elke nacht.

Zijn slaapritme overdag is 2 tot 3 uur slapen in 1 of 2 slaapjes. Hij word bij het laatste slaapje voor half 4 wakker.
Hij gaat tussen 7 en 8 naar bed en hij wordt (hoe dan ook) om 7 uur weer wakker.

Een half uur na het avond eten krijgt hij nog een fles melk en dan hop naar bed.

Ik heb eigenlijk 2 vragen. Hoe zou ik dit nachtbraken kunnen voorkomen? En hoe kan ik er voor zorgen dat hij ipv 2 uur wakker is maar bijvoorbeeld 10min.

Ik heb natuurlijk al vanalles geprobeerd, maar misschien is jullie aanpak anders waardoor het wel werkt. Daarom zet ik mijn pogingen er niet op.

Toegevoegd na 1 uur:
Als hij wakker wordt begint hij eerst te huilen en hij blijft huilen. De ene keer is het een beetje zeuren en de andere keer is het heel verdrietig.

Soms begint hij zacht met huilen en wordt dan steeds intenser. Als ik dan bij hem ben geweest en ik doe maar een poging om weg te gaan gaat hij weer huilen. Als ik bij hem blijf gaat hij spelen.

Van een aantal nachten kan ik achterhalen wat het was waardoor hij wakker werd. Bijvoorbeeld tanden, maar op dit moment weet ik het niet meer. Tevens vind ik het ook raar dat hij 2 uur wakker is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.5K

Antwoorden (8)

Misschien is het verstandig s'avonds een pap fles te geven in plaats van melk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou goed kunnen van de tandjes chamodent gebruiken werkt hier voor, als je kind wakker word niet gelijk na toe gaan en als hij huilt ga je kijken en leg hem goed in bedje en zeg rustig het is te vroeg en u gaat weer na u eigen bed
bij weer huilen gaat u of u man weer en herhaal dit zonder tegen hem te praten en dit zo misschien wel een week volhouden het is zwaar maar ik heb dit ook meegemaakt u kindje mist u dan daarvoor kunt u een katoenen zakdoekje overdag op u lichaam dragen bev on de de bh band en die in zn bedje leggen als hij gaat slapen dan heeft hij de geur van u bijzich en kan hem rust geven in de nacht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind slapen met een doek te gevaarlijk, maar ik heb er inderdaad wel overnagedacht.
Als ik bij hem kom en hem weer toedek is dat ok, ik geef hem een speentje en zijn eigen knuffel, dek hem strak toe. Maar zodra ik ook maar naar de deur kijk gaat hij al huilen.
Misschien is de laatste voeding niet genoeg of heeft hij nog zin om te zuigen. Probeer het eerst eens met een fopspeen en anders met een halve fles voeding. Verder moet je hem warm inpakken als je hem uit bed haalt (als hij teveel afkoelt komt hij over de slaap heen) en dicht bij jou houden (troost) tot hij weer slapering wordt. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar heb ik ook al overnagedacht. Ik heb zijn laatste fles voeding nog niet aangepast, maar ga dat vanavond doen. Ik heb ook geprobeerd om hem 's nachts een fles te geven. Dit hielp voor 10 minuten daarna was het weer feest.
Tevens knuffel ik hem en zorg ik ervoor dat hij zich veilig en beschermd kan voelen en dat hij niet afkoelt. zoals je ziet hebt ik bijna alles al geprobeerd.
Het zou kunnen komen omdat baby's heel snel groeien zij pijn kunnen krijgen. Dat heet groeipijn. Zoek daar anders verdere informatie over
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel kinderen van rond de 9 maanden gaan door een eerste fase van verlatingsangst. Ze worden midden in de nacht wakker en merken dat mama en papa er niet zijn. Jouw eigen geur kan hem geruststellen. Probeer een gedragen kledingstuk van jou in de buurt te houden van je kind (b.v. een t-shirt dat je om zijn matrasje heen kunt doen).
Je kunt ook rustig naar hem toe gaan als hij 's nachts huilt, maar geef hem niet te veel aandacht. Laat hem merken dat je er bent, geef hem een knuffel en dek hem toe. Klaar. Als je weggaat en hij gaat weer huilen, ga je weer binnen, dek je hem weer toe. Klaar.
Mocht hij toch bezig blijven, dan kun je proberen om er 's nachts even bij te gaan zitten tot hij weer slaapt. Niet reageren op vragen om aandacht, maar gewoon aanwezig zijn.

En als je het zelf niet lastig vindt, kun je hem ook rustig een tijdje met bed en al naar jullie kamer verhuizen. Hele volksstammen hebben maar een kamer in hun huis en die kinderen zijn nooit verwend geworden of verknipt geraakt van in de buurt van hun ouders slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je een muziekdoosje al geprobeerd maar zet het er toch bij. Het is ook goed dat je verder niet met hem knuffeld, want als je zeker weet dat het geen honger is.....is het waarschijnlijk een aandachtverhaal. Hij is ooit om die tijd wakker geworden, heeft toen aandacht gekregen en dat is nu een soort routine geworden. En dat moet je proberen te doorbreken, geen aandacht geven dus..want dat is eigenlijk wat hij wilt.
Als je hem hoort, laat hem dan even huilen....blijft hij huilen ga je naar hem toe, zoek geen oogcontact en praat niet......leg hem weer in de slaaphouding.......muziekje aan en weglopen. Dit moet je eigenlijk volhouden keer op keer, het is best lastig maar je zult zien dat het werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slopend voor jullie als ouders, dit slapgedrag van je kind..

Heeft hij een klein lichtpunt op zijn kamer? Zo'n stekkerlichtje? Kan geruststellend werken.

Bij the Nanny werd dit alsvolgt aangepakt.
Eerste twee nachten: kinderbedje op jullie slaapkamer.

Volgende twee nachten: kinderbedje bij de deur van jullie slaapkamer binnenkant.

Volgende twee nachten: bedje aan de binnenkant van jullie slaapkamer
Volgende wee nachten: op de overloop met jullie kamerdeur open.

En zo steeds wat doorschuiven naar de eigen kinderkamer. Met voorlopig de deur van jullie kamer open.

Belangrijk: na het nachtknuffeltje niet meer tegen/met hem praten. Als je terug moet omdat hij huilt, hem terugleggen en niet meer troosten. Steeds terugleggen, zonder praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaja, de eenkennigheidsfase, verlatingsangst!
Koop een goeie babyfoon, met een talkoptie erop! Wij hadden precies hetzelfde probleem, werd er knettergek van. Nu kunnen we tegen dr aan kletsen via de babyfoon, ze voelt zich geborgen, niet meer alleen, veilig. Ook zitten er hele fijne liedjes op die je via het ouderstation kan bedienen, ook dat werkte voor haar geweldig. Ik merkte namelijk na verloop van tijd dat als ik de kamer opging,dat het alleen maar erger werd, niet dat ik haar nooit getroost heb hoor, want ze heeft ook vaak bij ons in bed geslapen. Maar toch voelde ik dat we ons allen tekort deden, we sliepen allemaal onrustig en zij was uiteindelijk ook niet uitgerust.
Anyway, die babyfoon was een voortreffelijke briljante uitkomst!!!!