vanaf welke leeftijd spreekt men niet meer van weken of maanden bij baby's/peuters maar begin je jaren te benoemen?

Je hoort of leest heel vaak dat een leeftijd bij jonge kinderen word aangegeven in weken of meestal later in maanden. Wanneer stopt dat en gaat men over op het benoemen van de jaren.
Ik zie op de babyvoeding ook nog wel 36 maanden staan, maar ik heb nooit gezegt, mijn dochtertje is nu 36 maanden maar altijd ze is nu 3 jaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (8)

Ik denk met 1 jaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik persoonlijk ook, maar een kind van 1 jaar precies scheelt erg veel van een kind van 1 jaar en 11 maanden. Dus ik begrijp wel dat ouders de leeftijd van een bijna 2-jarige in maanden uitdrukken.
Zodra je bij de éérste keer weer bent met de 'geboorte'
Neem ik aan oftewel als hij/ze geboren is en dan 12 maanden verder.
Oké beetje ingewikkeld uitgelegd
(\_/)
(^.^)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoor nog wel vaak 18 of 20 maanden, maar vanaf 2 jaar toch wel 2 en n half of 2 en 3 maanden
12 jaar geleden
Vanaf 2 jaar ongeveer. Daarvoor wordt nog wel gezegd, ze is 18 maanden of 20 maanden, maar vanaf 2 jaar zijn het jaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dit samenhangt met het DOEL waarvoor je de leeftijd noemt.

Die babyvoeding is een mooi voorbeeld. Je hebt potjes voor 7 maanden en voor 12 maanden, voor 16 maanden en als dan opeens op het volgende potje staat: voor 3 jaar zullen er gewoon mensen zijn (die niet zo goed met getallen zijn) die in verwarring raken. Nu trekken ze één lijn, alles in maanden. Dan ziet iedereen dat 36 maanden ruim 2x zo oud is als 16 maanden.

Is je kind eenmaal een jaar zul je zelf bij elke volgende verjaardag het hele jaar noemen (het zijn dan ook mooie ronde getallen).

De zaken die je mogelijk zelf in maanden blijft uitdrukken zijn volgens mij dingen die kinderen niet tot hun 18de (in jaren) blijven doen. Bijv moeder 1 zegt: ik gaf borstvoeding tot 6 maanden, dan kan moeder 2 zeggen: ik tot 18 maanden.
Met lopen en praten idem dito.

Maar niemand zegt: mijn kind kreeg zijn eerste loopfiets met 24 maanden en zijn eerste brommer met 192 maanden....
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toch blijft het handig hoor, als ze vragen hoe oud ik ben dan zeg ik altijd: 25 jaar!! .... en 97 maanden.
amigo
12 jaar geleden
JAAAA die is top zeg, zo kan ik ook weer 29 zijn.
Dank voor de tip
Vanaf 1 jaar kun je beginnen met het noemen van jaren, je kind is dan tenslotte een jaar oud.
Omdat er in de baby-/peuterfase zoveel in korte tijd verandert bij een kindje, wordt er op verpakkingen waarschijnlijk in maanden gesproken, maar ik zie geen enkel bezwaar om in jaren te spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt denk ik aan het doel van wat je zegt. Als iemand vraagt hoe oud je kind is zeg je gewoon de leeftijd, maar wil je een bepaalde fase aangeven dan ga je al gauw over op maanden of halve jaren.

3 jaar is wat dit betreft echt iets heel anders dan 3 1/2 of 3 jaar en 8 maanden. Je geeft met de half of de hoeveelheid maanden aan hoever je kind al richting de volgende leeftijd gaat. Met 3 jaar en 8 maanden komt je kind al in de buurt van de 4 jaar en gaat het bijna naar school, dat is echt een andere fase dan 3 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk ongeveer 1 jaar en 3 maanden