Hoe overleef ik binnen mijn budget de vakantie met een uit verveling computerverslaafde puberzoon (13) wiens vrienden in Turkije zijn?

Mijn zoon (13) is enig kind en zit veel achter de computer. Hoofdzakelijk vanuit verveling. Hij vindt het niet meer
echt leuk om samen met mij iets te doen. Je gaat niet met je moeder fietsen of naar de film!
We zijn twee weken op vakantie. Maar moeten nog vier weken overleven waarin zijn vrienden op vakantie zijn.
Hij mag drie dagen met een vriendje mee en we
gaan drie dagen kanoen. Wat doen we met de rest van de dagen? Hoe krijg ik hem weg bij de computer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Niet teveel druk opleggen. Je zoon is namelijk in de pubertijd. Eigenlijk vindt hij het in zijn hart nog best wel leuk om een aantal dingen met zijn moeder te doen, maar het is niet 'stoer'.
Betrek je zoon in dit probleem. Kijk samen met hem of er een aantal dingen zijn die je samen kunt doen. Zoek een aantal betaalbare dingen op via internet of een boekje met uitstapjes die wat afwisseling in het geheel brengen. Kies bijvoorbeeld om de beurt iets uit wat leuk is om te doen. Maar betrek hem bij alles. Laat hem vooral denken dat hij heel veel inspraak heeft. En... als hij op een verantwoorde manier achter de computer zit, kan dit ook niet zo heel veel kwaad. Ik heb me bij mijn drie zoons ook vaak zorgen gemaakt om hun computerverslaafdheid, maar uiteindelijk komt het vanzelf wel weer in balans. De pubertijd is een verwarrende leeftijd, waarbij kinderen vooral met zichzelf en hun vrienden bezig zijn. Ze hebben veel tijd voor zichzelf nodig. Als je ze verbiedt om achter de computer te zitten, wordt de situatie er niet beter op. Dan gaan ze in de weg lopen, recalcitrant doen of voor de televisie hangen. Ze zijn op die leeftijd te groot om ongedwongen buiten te spelen of door moeder beziggehouden te worden, te jong om te werken en weten voor de rest nog niet zo goed wat ze met zichzelf aan moeten. Respecteer zijn 'moeilijke' leeftijd, probeer samen wat afspraken te maken en doe ook af en toe wat leuke dingen om zo de vakantie geen sleur te laten worden.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hem laten koken, vond ik ook een goed idee, want hij kijkt graag naar kookprogramma´s op televisie. Net als terugdenken aan mijn eigen jeugd, waar ik in de vakanties ook nooit veel gedaan heb, zonder dat ik dat erg vond. Maar hem overal veel inspraak ingeven of hem laten denken dat hij dat heeft, dat past het beste bij mijn zoon. En hij zit inderdaad heel erg tussen servet en tafellaken in. We gaan af en toe naar de duinen hebben we afgesproken. Hij wil zijn buikje kwijtraken.

Andere antwoorden (7)

Ik heb een dochter van dezelfde leeftijd die het prima vind om geëntertained te worden, en de rest van de dagen liefst achter de teevee of de laptop doorbrengt, en hoewel dat de sfeer in huis beslist niet ten goede komt (vooral niet met ook nog een jonger kind erbij dat nog WEL naar de speeltuin of de kinderboerderij wil), acht ik het toch niet mijn taak om haar de hele vakantie te vermaken.

Toen ik 13 was pakte ik de fiets en ging er op uit, en mijn moeder zag me de hele vakantie haast niet, hooguit met het eten. Met vrienden de hort op , 'shoppen' (zonder geld, beetje rondhangen dus), naar het Henschotermeer (soort zandafgraving waar je kon zwemmen), abonnement op het openluchtzwembad , gewoon een beetje rondfietsen terwijl ik me een beetje verveelde, bandjes draaien, boeken lezen in het park, ik kwam mijn dagen wel door. Ik probeer mijn dochter dan ook vooral een beetje te motiveren om haar eigen dagen te vullen. Get a life, zogezegd.

Dat gaat inderdaad niet altijd zonder horten of storen, chaggerijnige buiten, gemopper en gekat, maarja, wat wil je met een puber in huis (met ook nog net de verkering uit). Dus af en toe gewon die klep dicht, de teevee uit en ze bijna letterlijk bij kop en kont pakken en over de drempel zetten Zo, ga je maar even een uurtje vermaken. En meestal hééft ze zich dan ook best vermaakt, ze heeft alleen even dat extra zetje nodig. Een kind van dertien hoeft echt niet meer aan mama's rokken te hangen, dat is voor allebei niet erg gezond. En ach, in de vakantie mag je ook best es WEL een hele dag achter de pc hangen hoor, als het toch geen weer is. Ook dat moeten ze leren.

Vooral stimuleren om zelf andere dingen te gaan ondernemen. Dat vinden ze niet leuk, en dat is ook niet leuk voor jou, maar nogmaals, dat gehang wordt niemand gezelliger van. Wat wij vroeger konden, kunnen onze kinderen nu ook nog prima, hoor. En je af en toe verschrikkelijk vervelen is buitengewoon gezond. Kinderen groeien tegenwoordig ene beetje op met het idee dat elke minuut van de dag gevuld moet zijn, met als gevolg dat ze zichzelf heel slecht kunnen vermaken. Jouw zoon en mijn dochter zijn daarop vast geen uitzonderingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stimuleren is het woord. Zelf had ik het ook nodig en soms nog steeds. Gelukkig heb ik een vriendin die me kan stimuleren om weer eens wat te doen. Nog een tip, vooral niet met een toon beginnen van je bent verkeerd bezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha, nee, dan heb je gegarandeerd herrie in de tent. Poooositief blijven en humor bewaren zijn altijd belangrijk in de opvoeding, maar in de pubertijd helemáál merk ik. Hoewel ze mijn humor nu niet altijd meer kan waarderen ;-) Amai, die lange tenen groeien volgens mij het hardst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat klinkt mij dit toch allemaal bekend....:))) +1
Vragen of hij alvast terug naar Nederland en hem op het vliegtuig zetten? Hebben jullie een leuke vakantie en hij heeft het dan ook meer naar ze zin. Alleen misschien is 13 net een tikje te jong om naar Nederland te vliegen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zag ik bij ons op een kaartje in de supermarkt: een jongen die zichzelf aanbiedt om gras te maaien, de hond uit te laten, boodschappen te doen en dat soort klusjes.

Het is een leuke, afwisselende bijverdienste en je zoon wil het wellicht ook wel doen omdat het hem wat oplevert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ze willen ZO graag iets doen om geld mee te verdienen ; toptip !! Mijn jongste dochter heeft inderdaad het honden-uitlaten-voor-snoepjes ontdekt en klost daarmee de hele vakantie al de hele wijk door. Die heeft de vakantie van d'r leven volgens mij.
de eigenlijke vraag die je hier wil stellen is dus niet wat kan ik doen met mijn budget,maar hoe krijg ik mijn zoon achter de computer vandaan. Hou op met je zorgen te maken ,neem zelf de vacantie die jij wil,als hij met je mee wil doen mag dat natuurlijk maar ga niet proberen hem de hele vacantie te vermaken,en laat hem vooral zelf zorgen voor zijn vermaak en creatief bezig zijn door zelf iets te organisern,waarbij jij meedoet waar hij de recreatieve waarde van inziet. Ja hier staat dus dat hij aangeeft wat hij leuk vind dit zelf organiseerd en dat jij meedoet en de zaak budgetteerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb gewoon een schakelaar op de router gezet,en als hij niet van de pc wil dan zet ik de schakelaar om,en klaar.
werkt perfect.
succes gegarandeerd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je weleens geprobeerd om met hem een offline spel te doen?
Ganzeborden, monopoly, klaverjassen, hartenjagen...
Desnoods ga je met hem 'analoog' pokeren.
Dat is zo'n hype tegenwoordig, leer je zoon waar het vandaan komt.
Niet zozeer om hem te leren gokken, maar om samenbezig te zij, samen te praten.
Misschien kan je tijdens zo'n casual gesprek er achter komen wat zijn drijfveren zijn, wat hem interresseerd... dan kan je daar eeen nieuw plan op trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kun je hem betrekken bij het avond eten. Hij word dan verantwoordelijk voor het menu, de boodschappen lijst, de boodschappen halen, het koken. Maar niet het afwassen ;)
Werkt voor mijn 14 jarige computerfanaat.
Oh en natuurlijk ook af en toe een taart ofzo bakken.