Waarom wordt de temperatuur in Nederland in de Bilt opgenomen?

Waarom wordt er geen gemiddelde van Nederland genomen om de temperatuur te meten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (3)

Omdat hier het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI) gevestigd is. Als er algemene feiten en cijfers over het weer en klimaat van Nederland naar buiten gebracht worden, geldt vrijwel altijd dat het weerstation van de Bilt daarvoor gehanteerd wordt.

De Bilt heeft een gematigd zeeklimaat met vrij zachte winters en milde zomers. In de wintermaanden ligt de dagtemperatuur rond de vijf graden, in de zomermaanden loopt dit op tot gemiddeld net iets boven de twintig graden. Op jaarbasis telt De Bilt bijna zestig vorstdagen, 22 zomerse dagen en 3 tropische dagen.

Met een kleine achthonderd millimeter regen per jaar, ruim vijftienhonderd uur zonneschijn en ruim 250 dagen met neerslag vormt De Bilt een representatief gemiddelde voor het Nederlandse klimaat.
Amadea
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
En zo is het precies. Plus.
Omdat daar het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI) is gevestigd. Dat was tot voor enkele jaren de enige instantie die het weer bijhield, en dagelijks een weerverwachting voor de komende dag (en later dagen) afgaf. In de laatste jaren zijn er commerciele bedrijven bijgekomen die allerlei weergegevens verstrekken voor bijvoorbeeld de landbouw en de luchtvaart. Maar in de Bilt, daar stond dus jaren het hoofdweerstation van Nederland, mooi in het midden van het land. Dus als je gegevens van nu met die van vroeger wilt vergelijken, dan zul je in De Bilt moeten gaan meten.
10 jaar geleden
Er zijn meer weerstations met lange dataseries, maar Wageningen is zo dicht bij De Bilt dat de trend niet zoveel zal verschillen. Een eerlijk gemiddelde nemen is met weerstations niet zo gemakkelijk en onderhevig aan willekeur. De temperatuur van de Bilt is gewoon een eerlijk cijfer en ongeveer in het midden van het land.