Hoe rechtsgeldig is (in Nederland) het bewijs dat verkregen is door een prive-detective ?

fictief voorbeeld ; je hebt een bedrijf en er gebeuren vreemde dingen en je verdenkt iemand van het personeel .
Je kan ze maar niet pakken en schakelt een prive detective in , die komt er zeg maar achter dat iemand wel een heel hoog bestedingspatroon heeft , meer als zijn loon .
Mag je dan deze informatie in een rechtszaak gebruiken of is het onrechtmatig verkregen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Dat hangt van twee factoren af:

Ik welk rechtsgebied speelt de eventuele rechtszaak zich af en is jouw detective op rechtmatige wijze aan die informatie gekomen?

Ten aanzien van het rechtsgebied: Wanneer je informatie wilt gebruiken in een ontslagprocedure bij de kantonrechter, dan geldt het principe van vrije bewijswaardering. De rechter bepaald zelf of de door jouw aangedragen middelen gelden als bewijs.

In het strafrecht ligt dat anders. Daar bepaalt de wet wat wel en niet kan gelden als bewijs, en voert de strafrechter slechts een bewijswaardering uit (m.a.w. hoe zwaar weegt hij het bewijs mee).

Ten aanzien van de rechtmatigheid van het bewijs: De wijze waarop de informatie is verkregen is bepalend voor de beantwoording van de vraag of deze als rechtmatig bewijs kan dienen. Heeft jouw detective bijvoorbeeld een inbreuk gemaakt op het recht op privacy van de werknemer, dan zal die informatie in beginsel niet gebruikt kunnen worden in een strafproces.

Heeft jouw detective echter gebruik gemaakt van algemene openbare informatiebronnen, of bijvoorbeeld bronnen waar jij als werkgever over beschikt en de detective ter beschikking stelt, dan is dat geen probleem.

Je kunt er in zijn algemeenheid van uit gaan dat de bewijswaardering aangaande bewijs aangedragen door een detective niet anders wordt gewaardeerd dan dat deze wordt aangedragen door een willekeurig persoon. Jij zult zelf, als aanvragen van de ontslagprocedure, gevraagd worden naar informatie ter ondersteuning van jouw verzoek. Als die informatie op rechtmatige wijze is verkregen, kan de rechter deze alsnog meewegen in een ontslagprocedure, maar zal terughoudend zijn hier veel waarde (gevolgen) aan toe te kennen. In een strafprocedure zal de rechtbank het onrechtmatig verkregen bewijs buiten beschouwing moeten laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een detective geldt voor de Nederlandse wet als een gewone burger en hij mag dan ook niet op een andere manier aan bewijsmateriaal komen als een gewone burger.