Helemaal fout hierboven.
Als de ouders in gemeenschap van goederen zijn getrouwd IS de helft van de overblijvende ouder, hij/zij erft slechts een kindsdeel. Daarbij is het meestal zo dat de overblijvende ouder HET BEHEER krijgt over de erfenis van de kinderen, en dus een schuld aan de kinderen heeft.
Als hij/zij dat vermogen vervolgens gebruikt (verbruikt), kan die schuld niet worden afgelost uit de erfenis van die tweede ouder. Maar dan erf je ook die schuld, en die kun je wegstrepen tegen de vordering die je had.
Oftewel: je krijgt je erfenis pas als ook de tweede ouder is overleden, en als er dan niets meer is, jammer dan.
Het kan goed scheef lopen als de erfgenamen niet dezelfde zijn, bijvoorbeeld bij kinderen uit een eerder huwelijk. In dat geval is het heel verstandig tijdig naar de notaris te gaan, en er voor te zorgen dat de erfgenamen niet met problemen worden opgezadeld.
Nog een probleem dat vaak voorkomt: als erfgenaam moet je successierecht betalen, terwijl je op dat moment nog niets hebt gekregen. De langstlevende ouder houdt het immers in beheer. Des te zuurder als die alles dan ook nog opmaakt.
Je kunt niet al te ingewikkelde vragen stellen bij de notaristelefoon, zie de link.

Toegevoegd na 9 minuten:
Zie de link. Daar zijn meer details te lezen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Notaristelefoon: 0900 3469393 (€ 0,80 p.m.).
teusvh
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
dat staat daarboven ook dus waar heb je het over

Andere antwoorden (2)

1 kindsdeel wel. Bij een erfenis krijgt de ouder de helft + 1 kindsdeel

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij 1 kind is dit deel 25% bij 2 kinderen c/a 17% bij 3 kinderen 12.5% bij 4 kinderen is dit deel 10%

Toegevoegd na 4 uur:
Toevoeging na 4 minnen ....

Alleen de legitieme porties mogen door de kinderen opgeeist worden. Al het zwarte waar die zwarte taartpunt 1 kindsdeel symboliseert is voor de overgebleven echtgenoot.....En mag derhalve gewoon genuttigd worden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt niet.
In een langst levende testament wordt de langstlevende ouder eigenaar van de bezittingen indien de ervenis hoog is zal de langst levende ouder de successie rechten over de kindsdelen en het eigen erfdeel betalen. Als na het overlijden van de langstlevende er geld overblijft is het kindsdeel dat niet hoger is dan de betaalde successie rechten vrij te ontvangen. Als er niets meer is heb je pech gehad.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ter aanvulling; Als er geen testament langstlevende is:De helft plus een kindsportie en zijn de successie ieder voor eigen erfdeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt niet. De partner heeft een hoge vrijstelling van successierechten (meer dan 600.000,- is vrij van successierechten, dat is inclusief pensioenaanspraken en natuurlijk de overwaarde van een eventueel eigen huis).
Als de partner later overlijdt moet er alsnog successierechten betaald worden.
ronron1212
12 jaar geleden
Ik zeg niets over de hoogte van de successie rechten en er moet alleen nog betaald worden zoals ik al zeg over het meerdere dat na het overlijden van langstlevende het eerste deel is namelijk al betaald. Dus wat klopt er niet rik 23
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Het antwoord dat je geeft is geen antwoord op de gestelde vraag. 2. Wat je zegt suggereert iets anders dan wat er in werkelijkheid gebeurt,omdat je geen rekening houdt met verschil in vrijstelling van successierechten voor de partner (ca. 6 ton) en een kind (ca. 10.000). Je zegt dat de partner eerst successierechten betaald. Dat is juist, maar er is dan een hoge vrijstelling van meer dan 6 ton.
Daarna zeg je "Als na het overlijden van de langstlevende er geld overblijft is het kindsdeel dat niet hoger is dan de betaalde successie rechten vrij te ontvangen" Dat is in praktijk onjuist, want het komt nauwelijks voor.
In de meeste gevallen is de vrijstelling voor de partner zo hoog dat er door de partner niets is betaald. Dan is het kindsdeel, behoudens een kleine vrijstelling bij overlijden van de partner alsnog belast.
ronron1212
12 jaar geleden
Bij een langstlevende betaald de langstlevende successie in dien de grens is bereikt over haar deel de helft plus een kindsdeel. Daarnaast betaald ze in dien de hoogte van de vrijstelling is bereikt de successie over de overige kindsdelen.