Mag een incasso schuld van ouders in rekening brengen bij kinderen?

Beste mensen,

In 2014 heeft gerechtsdeurwaarder Karreman beslag gelegd op mijn bankrekeningen. De reden hiervoor: Mijn ouders hadden een schuld openstaan hier konden/ of wilden ze niet aan voldoen.

Enkele maanden later zijn mijn bankrekeningen geblokkeerd met een briefje of ik even binnen 24uur, de openstaande 1480 euro wilde betalen waarna ik ook nog eens 200 euro kon betalen aan de Rabobank voor het opheffen van de blokkade.

Mag dit zomaar?

Daarbij komt nog dat ik destijds met mijn bedrijf op hetzelfde adres stond ingeschreven en dat Karreman ook mijn onderneming heeft gehinderd en heeft opgezadeld met kosten die niet voor mijn rekening waren en niet op mijn naam stonden.

Graag uw uitleg!

Toegevoegd na 46 seconden:
Overige info:

* Kleine eigen onderneming
* Studeert nog

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
6.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
StudentAlexan, dit is een dergelijke ingewikkelde privézaak dat zonder inzage van de dossiers er geen zinnig antwoord op te geven is. Ieder ondeskundig antwoord kan in uw nadeel zijn.
Controleer ook of de deurwaarder is ingeschreven in het Register KBvG
http://registergerechtsdeurwaarders.nl/index.php Advies: neem contact op met
https://www.juridischloket.nl/hoe-we-werken/advocaat-nodig
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1. Was je ten tijde van dit verhaal meerderjarig?
2. Woonde je in bij je ouders?
3. Stond de rekening op jouw naam?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@StudentAlexan, de deurwaarderspagina beantwoordt geen inhoudelijke vragen over een specifiek of lopend dossier, hiervoor dient altijd verwezen te worden naar degenen die de zaak behandelen.
Antoni
7 jaar geleden
@JoanDArc, de volledige profielnaam van de vraagsteller is StudentAlexander1989. Zijn naam is blijkbaar te lang om helemaal zichtbaar te zijn op de vraagpagina.
tinus1969
7 jaar geleden
@StudentAlexander1989: En wat zei Karreman toen je ze belde en vertelde dat dit jouw prive-rekeningen zijn, en dat deze niet van je ouders zijn?

Antwoorden (1)

Een deurwaarder mag GEEN beslag leggen op rekeningen van kinderen voor een schuld van de ouders omdat het vermogen van het kind los staat van het vermogen van de ouders. Iemand vermogen is kort gezegd: alles wat iemand heeft en je op geld kan waarderen. Het wordt anders als de ouders in hun hoedanigheid van wettelijk vertegenwoordiger van een minderjarig kind zijn veroordeeld. In dat geval mag geen beslag gelegd worden op het vermogen van de ouders, maar wèl op het vermogen van het kind. De ouders ontvangen dan in hun hoedanigheid de stukken van de gerechtsdeurwaarder. Als het kind meerderjarig wordt, zal de deurwaarder zich rechtstreeks tot het kind richten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij moet je er even bij vermelden dat de vraag waarop je tekst antwoordt gaat over meerderjarige kinderen. http://www.deurwaarderspagina.nl/beslag/kan-men-beslag-leggen-op-de-bankrekeningen-van-mijn-meerderjarige-zonen/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Wim55, je antwoord is duidelijk een algemeen antwoord, je vermeldt namelijk minderjarig kind en meerderjarig kind.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij gaat de eerste zin enkel over meerderjarige kinderen. De zin erna vind ik lastig te begrijpen, maar heeft volgens mij niks met de vraag te maken (informatie vs antwoord op de vraag). "Het wordt anders als de ouders in hun hoedanigheid van wettelijk vertegenwoordiger van een minderjarig kind zijn veroordeeld. In dat geval mag geen beslag gelegd worden op het vermogen van de ouders, maar wèl op het vermogen van het kind." Lijkt me hoe dan ook niet van toepassing op de vraag. Net als het laatste stuk van de tekst. Maar misschien snap ik het niet goed.