Mag een sportschool eisen dat je aan de balie opzegt?

Ik heb op 31 december 2015 per e-mail een opzegging gestuurd naar mijn sportschool.

Ik kreeg vrij snel antwoord: de opzegging moet op de sportschool plaatsvinden. Er moet een formulier ingevuld en ondertekend worden.

Ik ben er vanuit gegaan dat dit een formaliteit was en dat de opzegging per 31 december zou gelden.

Vandaag ben ik bij de sportschool geweest om dit formulier in te vullen en bleek dat ondanks mijn schriftelijke opzegging toch de datum van vandaag wordt gezien als de datum van opzegging.

Ik zit hierdoor - ondanks op tijd opzeggen - een maand langer aan m'n abonnement vast.

Is dit juridisch juist? Een schriftelijke opzegging is toch gewoon geldig? Wat een sportschool ook in z'n kleine letters zet?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je moet in ieder geval op kunnen zeggen op de manier waarop je lid bent geworden, was dat per mail, dan kun je ook via mail opzeggen.
https://www.consuwijzer.nl/thema/abonnement-contract-opzeggen-en-stilzwijgende-verlenging
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou ze vriendelijk even wijzen op de foutieve datum die bij de balie stond, aangeven dat u uiteraard niet voor die extra maand gaat betalen, en een eventuele incasso voor een niet verschuldigde maand terug laten boeken. Mogen ze er zelf een zaak van maken als ze dat willen.

Het beste antwoord

Hoewel de reactie van gang van zaken niet ongebruikelijk en onlogisch is, is het toch maar de vraag of je opzegging niet geldig is.

Waar het om gaat is of een wijze van opzegging die volgt uit een of ander beding van de overeenkomst niet onredelijk bezwarend is. Uit artikel 6:233 BW volgt dat een beding in algemene voorwaarden vernietigbaar is, indien het beding onredelijk bezwarend is voor de wederpartij.

Of dat in jouw geval ook zo is, valt niet eenduidig te zeggen, maar kans dat je wel gelijk kunt krijgen blijkt uit volgende uitspraak:

"De Kantonrechter gaf de klant gelijk en oordeelde dat de eis dat de klant bij de balie een opzeggingsformulier moest invullen een zwaardere eis was dan een opzegging middels een onderhandse akte (zoals bijvoorbeeld een opzegging per brief of per e-mail). Om die reden werd het betreffende beding in de algemene voorwaarden vermoed onredelijk bezwarend te zijn. "

Dus als je er werk van wilt maken, zoek dan juridische hulp bij het juridisch loket of zo en maak er een probleem van als het de moeite is voor een maand abonnementsgeld.

zie: http://www.btu-advocaten.nl/nieuws/het-opzeggen-van-een-abonnement-mag-niet-te-ingewikkeld-zijn
erotisi
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, dat lijkt me nogal logisch.
Iedereen kan jouw abonnement wel per e-mail opzeggen.
Je moet laten zien dat jij jij bent. Oftewel legitimeren.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je aangemeldt hebt met email x kan je ook afmelden met email x.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
-t sjonge...
Dat hangt ervan af.

Uit de wet Van Dam volgt, dat je op dezelfde manier moet kunnen opzeggen als je de overeenkomst kunt aangaan.

Als je een overeenkomst met de desbetreffende sportschool alleen "aan de balie" kunt aangaan, kan de sportschool ook eisen dat uitsluitend aan de balie kan worden opgezegd.

Verder geldt uiteraard wat in de algemene voorwaarden staat (waarmee je aķkoord bent gegaan) mits deze niet in strijd zijn met de wet en mits deze geen "zwarte bedingen" bevatten wat dit punt betreft.
Computoon
8 jaar geleden
Ik ben jaren geleden lid geworden van een vakbond en toen ik een paar jaar later opbelde en op wilde zeggen, nee opzei, kreeg ik te horen dat dat niet telefonisch kon...

Mijn reactie was dat ze er geen probleem mee hadden toen ik lid werd en derhalve ook niet mogen afwijzen als ik op diezelfde manier opzeg.

Hierna was binnen een paar minuten de zaak geregeld. Geen probleem.
Ik ontving later een schriftelijke bevestiging.

Bij andere gelegenheden heb ik achteraf zelf een brief gestuurd en schriftelijk bevestigd dat ik per die en die datum opzegde en gesproken had met mevrouw of meneer xx .
Verder nooit meer een probleem geweest.

Dit was voor het computer tijdperk, voordat we zoveel online regelden.

Antwoord

In jouw geval mogen ze dit naar mijn mening niet eisen. Jij kunt het schriftelijk opzeggen mits je een kopie van je ID-kaart of paspoort meestuurt. De sportschool kan dan niet beweren dat de opzegging niet van jouw hand afkomstig is.

N.B.
Ik raad je aan in dit geval een brief te sturen *aangetekend* waarin je zegt per 01/01/2016 schriftelijk opgezegd te hebben en die datum dus aanhoudt.

Verder zou ik niet reageren op acties/ telefoontjes van de sportschool over dit onderwerp.

Wel is het misschien wijs om even contact op te nemen met een Juridisch Loket en te informeren of je hier nog iets mist/moet doen.

Ook kun je een willekeurig advocatenkantoor zelfs online om advies vragen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
LloydChristmas
8 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Ik zal min inderdaad schriftelijk tot de sportschool wenden om bezwaar te maken.