Is er sprake van discriminatie indien je uitgesloten wordt van je opleiding wegens je kleding?

Ik volgde een opleiding tot steward in de Amsterdam Arena. Er waren twee opleidingsdagen op twee opeenvolgende zaterdagen. In een mail met informatie die we daarover kregen stond geschreven dat er geen specifieke kledingvereisten waren voor die opleidingsdagen, maar dat we niet met gescheurde kleren, piercings, een pet en dergelijke moesten komen. We moesten er dus wel netjes uitzien. Ik ging die dag in mijn normale kleding. Gedurende de zomer draag ik doorgaans een korte broek (tot de knieën). Het was een stijlvolle doch niet te opvallende broek. Daarboven had ik een kleurrijke sweater en ik droeg ook sneakers. We zaten de hele dag (9 tot 17u) op een stoel om de powerpoint-presentatie te volgen die werd getoond. Ik was nog wel vooraan gaan zitten om alles aandachtig te kunnen volgen. Ik lette goed op en werkte goed mee, stelde verstandige vragen, en merkte tussendoor op dat enkele stoelen verderop, eveneens op de eerste rij, een dame zat met scheuren van boven tot beneden in beide broekspijpen en daarnaast iemand met een pet. Ik dacht nog: 'Als die daar maar geen opmerking over krijgen...' Mijn kleding was piekfijn in orde, alles netjes gewassen en zonder scheuren of iets dergelijks. De dag vóór de tweede opleidingsdag kreeg ik een telefoontje van iemand van het uitzendbureau via hetwelke ik de opleiding kon volgen, met de boodschap dat de hoofdsteward had gemeld dat hij niet wilde dat ik de opleiding zou verder zetten omwille van de kleding die ik droeg.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
vergelijken met andere personen is altijd heel moeilijk. Misschien is de door jouw bedoelde dame ook wel afgewezen. In ieder geval was de beoordeling van de hoofdsteward over de korte broek die jij droeg verschillend van wat je er zelf van vond.
Probeer contact te krijgen met de betreffende hoofdsteward. Misschien was de reden niet gelijk aan wat jou verteld werd via het uitzendbureau. Misschien ben jij wel niet de persoon die de hoofdsteward bedoelde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De pet en de gescheurde spijkerbroek zullen ongetwijfeld ook zijn afgewezen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is er nu gezegd dat je je netjes moest kleden, dat je er representatief uit moest zien o.i.d., óf enkel dat je geen zichtbare piercings, een pet en/of gescheurde kleding mocht dragen? Aan dat laatste voldeed je wel, maar dat eerste zo te horen niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Lies12, het doet er niet zoveel toe. Hij is na de eerste dag afgewezen. Men had niet eens een reden hoeven te noemen. Gewoon: wij gaan niet met u verder, zodat een tweede dag geen zin heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je niet begrijpt dat een korte broek "not done" is op je werk ( we hebben het niet over bouwvakkers maar over stewards ) dan kan ik mij voorstellen dat dit een reden is voor afwijzen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En toch weten wij niet of het echt de ware reden is geweest. Hier zitten best wel mooie modellen tussen, het ligt ook aan de benen natuurlijk.
http://www.bedrijfs-kleding.nl/werkbroek-werkbroek-kort-c-27_47_192.html

Antwoorden (2)

Neen, kledingvoorschriften voorschrijven is geen discriminatie.
Bij de vraag of het maken van onderscheid met betrekking tot het dragen van bepaalde kleding discriminatoir is, is het van belang om na te gaan of gelijke gevallen ook gelijk behandeld worden.
Onder discriminatie verstaat men het anders behandelen van mensen of groepen (meestal minderheden) op basis van uiteenlopende kenmerken zoals afkomst, ras, geboorteland, geloof, politieke of religieuze overtuigingen, sociale gewoonten, sekse, seksuele geaardheid, taal, handicap, leeftijd, enzovoort. Discriminatie staat het grondbeginsel dat zegt dat alle mensen gelijkwaardig zijn, in de weg. Discriminatie veronderstelt echter niet alleen een afzonderlijke behandeling, maar ook het ontbreken van rechtvaardiging voor deze aparte behandeling.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rondom 7 september ll. werd er een steward gezocht voor Amsterdam-ArenA/Ajax. De sollicitaties liepen via Randstad.
Het aanbod van sollicitanten was erg groot, minstens 80% moest de opleiding na één dag al staken.
Er waren wel minimaal zes functie-eisen. Of jij aan alle zes kon voldoen weet ik niet. Misschien niet.
Om de ware redenen te omzeilen heeft men misschien bij alle afgewezen sollicitanten voor het gemak gekozen voor het niet voldoen aan de juiste kleding.Dat zou zomaar kunnen.
Advies: probeer het na te vragen, hoewel ik erop gok dat je ook dan een nietszeggend antwoord zult krijgen.
https://www.randstad.nl/vacatures/1655012/steward-(evenementen)
In de eerste plaats is iemand afwijzen op kleding volstrekt geen discriminatie, want kleding is niet aangeboren of onvermijdelijk. De kwestie waarom je alsnog op je kleding lijkt te zijn afgewezen, ligt vermoedelijk iets minder voor de hand.

Wat ik ga zeggen klinkt heel lullig, maar ik weet dat het wel de praktijk is.

Voor een dergelijke opleiding / bedrijfstak is vaak ook een bepaald niveau achtergrond(ontwikkeling) van belang. Er is nadrukkelijk gevraagd om je gepast / passend te kleden. En passende formele kleding betekent :
- geen blote benen
- geen spijkerbroek of gymschoenen
- geen blote schouders
- geen vrijetijdskleding (sweater ?? Eerlijk ??)
- en liefst zelfs voor een vrouw geen broek, of indien wel toegestaan, dan een nette damespantalon, liefst als onderdeel van een pak , met jasje en blouse.

Aan die voorschriften heb je je nadrukkelijk niet gehouden - vermoedelijk omdat je er niet eens bekend mee bent, wat blijkt uit je opmerking dat je in de veronderstelling verkeerde netjes gekleed te zijn. Voor op straat wellicht, maar NIET voor in een formele omgeving.

Wellicht heb jij de indruk dat je keurig gekleed was, maar eerlijk is eerlijk, zoals je je outfit beschrijft kan ik dat beslist niet onderschrijven ; alle drie de onderdelen zijn "fout" als het aankomt op "nette kleding" . Nette kleding is niet alleen schoon en heel, maar vooral ook passend. En dat was het niet.

Mogen ze je daar op afwijzen ? Formeel misschien niet, maar ze zullen een strenge selectie uit de hoeveelheid kandidaten moeten maken. En dan is de impliciete boodschap die je uitstraalde in je vrijetijdskleding (want dat was het, nadrukkelijk, vermoedelijk was de korte broek al een heeele lange brug te ver) van doorslaggevend belang geweest.

Onthou het vooral voor de volgende keer : werk is geen school, en sommige opleidingen lijken meer op werk dan op school. Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk. Zeg eerlijk ; had je deze outfit gekozen voor een sollicitatiegesprek ? En waarom wel of niet ?