Mijn Libanese zus wil naar Nederland komen ivm onrusten. wat zijn de mogelijkheden?

Ze heeft al 4 jaar in Nederland gewoond, (1990-1994) maar ze bezit geen paspoort.
Ze is universitair geschoold.
Haar 4 broers hebben wel een Nederlands paspoort, en genoeg inkomsten om haar te onderhouden.
Ze wil in Nederland blijven tot het weer rustig is in Libanon.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (1)

Ga Naar De Site van de IND.
Klik op 'ik wil iemand naar Nederland halen'.

In eerste instantie kan ze makkelijk komen voor 'verblijf bij familie'. Dit is voldoende voor 3 maanden. Nodig is iemand die voor haar garant staat - die hebben jullie, nl haar broers.

Als ze langer wil blijven moet ze om een andere reden komen. Bijvoorbeeld werk, studie of gezinshereniging. Dan kan ze een echte verblijfsvergunning krijgen.

Twee dingen: De reden waarom ze hier wil komen moet wel echt zijn. Je moet dit aantonen, bewijzen meesturen, en als het niet waar is kan ze teruggestuurd worden.
Als je zo'n reden niet kunt hard maken moet je hem dus niet kiezen!

Ten tweede moet je je realiseren dat ze tijdens haar 3 maanden vakantieverblijf NIET een aanvraag kan doen voor een langer visum. Dat kan alleen weer in het thuisland.
Dus stel dat ze 3 maanden bij familie verblijft en een baan vindt.
Dan moet ze TERUG om een aanvraag te doen voor lang verblijf met 'werk' als reden.