Mag een zestienjarige straks achter de kassa van de supermarkt nog drank afrekenen?

Na 1 januari mogen 16-jarigen geen alcohol meer kopen. Tappen in een café mag ook niet meer. Mogen ze het dan nog wel verkopen in de supermarkt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
7K

Het beste antwoord

Dit geldt nu:
Als u bier, wijn, port of sherry schenkt of sterke drank verkoopt, moeten uw personeelsleden ouder dan 16 jaar zijn. Uw leidinggevenden zijn minimaal 21 jaar. In uw zaak moet altijd een leidinggevende aanwezig zijn. Deze leidinggevende staat op uw vergunning.

Dit geldt na 1 jan. 2014:
De minimumleeftijd waarop uw personeel mag werken in de horeca verandert niet. Dit blijft 16 jaar. Uw barmedewerker onder de 18 jaar mag de alcohol straks nog steeds verkopen, maar niet meer drinken.

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/wetswijziging/verhoging-minimumleeftijd-verstrekking-alcohol

Als het in de horeca 16 jaar blijft, zal dat in de supermarkt niet anders zijn.
De vraag is bovendien of een kassa-medewerker wel iets "verkoopt" of slechts afrekent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Men zou in de supermarkt ook een kassa aan kunnen wijzen waar je af kunt rekenen als je drank koopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@momo, dat is een goede, een kassa-medewerker verkoopt niet, de eigenaar van de supermarkt verkoopt. Daarom mogen moslima's in een supermarkt waar niet halal geslacht vlees verkocht wordt de kassa bedienen. +Plus

Andere antwoorden (2)

Ja, ze mogen het wel verkopen in de supermarkt en achter de bar. Maar niet voor zichzelf kopen noch ervan drinken.
Amadea
10 jaar geleden
Jazeker ,maar je moet wel een contract ondertekenen waarin staat dat je het niet verkoopt aan mensen onder de 18 en je krijgt een soort toets op de computer waar je verschillende mensen aan je kassa krijgt en dan moet je de juiste keuzes maken! Als je geen voldoende haalt heb je pech. ( ik werk zelf als cassiere )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ oh, is dat bij iedere supermaakt de gewoonte? Wel een goed idee.