Waarom heeft een ondernemer geen recht op ww?

Ik vroeg het mij af, waarom dat is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
12.9K
ronron1212
10 jaar geleden
Betaald geen premie ww en moet zelf sparen voor als hij of geen werk heeft.

Het beste antwoord

Een zuivere ondernemer ofwel zelfstandige heeft geen recht op een werkloosheidsuitkering (WW) omdat deze verzekering daar niet voor bedoeld is.
De WW is enkel en uitsluitend bedoeld als werknemersverzekering tegen tijdelijk inkomensverlies door verlies van arbeid.

Een ondernemer voorziet in zijn levensbehoefte door 'voor eigen rekening en risico' zelfstandig een bedrijf of onderneming te starten of te onderhouden. Hij/zij kiest er voor om onafhankelijk zelf zijn leven daartoe in te richten.
Dat kan hem/haar veel voordelen opleveren die een werknemer niet heeft.

Vrijheid in taak- en tijdsindeling, de hoogte van het persoonlijke inkomen en fiscale voordelen zijn een aantal grote voordelen die een ondernemer heeft en een werknemer niet.
Aan de andere kant heeft een ondernemer wel zorgverplichtingen t.o.v. het personeel dat hij/zij in dienst heeft, dus ook nadelen.

Het personeel is door tal van wettelijke maatregelen beschermd, waaraan de ondernemer verplicht moet bijdragen in de kosten. Pensioenregelingen, ziektewet en ook de werkloosheidswet zijn een aantal naast de overige sociale verplichtingen.

Anderzijds kan de ondernemer een flink aandeel van zijn gegenereerde winst uit zijn onderneming gebruiken voor zijn eigen inkomens bescherming nu en later, wat ook fiscaal ondersteunt wordt. De ondernemer kan zich zelf verzekeren voor arbeidsongeschiktheid, een riante pensioenregeling kopen of geld reserveren voor persoonlijk mindere tijden.
Zelfs een inkomensdervingsverzekering zou tot de mogelijkheden kunnen horen maar de kosten van zo'n verzekering wegen niet op tegen de mogelijke uitkeringen hiervan.

Als een ondernemer faalt met zijn/haar onderneming en hij/zij zou hierdoor de onderneming verliezen, dan is hij/zij technisch werkloos. Dan rest hem/haar niets anders dan overleven op de eventuele persoonlijke reserves en daarna hooguit de bijstandswet! Of zelf in loondienst gaan bij een bedrijf.

Het verhaal dat je vanuit een loondienst situatie zelfstandig wordt en dan WW kunt aanvragen als je onderneming mislukt klopt wel maar dat heeft enkel betrekking op oude rechten die je als werknemer eerder had opgebouwd. Maar deze rechten zijn beperkt houdbaar, na 24 maanden zelfstandig zijn kun je daar geen beroep meer op doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Soms is er wel recht als ondernemer op een ww. Dit gaat dus niet altijd op. Als de WW-uitkering gestopt is omdat de zelfstandige is gaan werken dan kunnen zij soms weer terugvallen op de WW-uitkering als zij helemaal stoppen met hun bedrijf. Hoelang dat kan, hangt af van de lengte van hun WW. Het is ook afhankelijk van hoelang zij een eigen bedrijf hebben gehad.

Het UWV zegt hierover ;
' Had u minder dan 18 maanden recht op WW voor u als zelfstandige begon? Dan krijgt u weer WW als u binnen 18 maanden na de start met uw eigen bedrijf stopt. U kunt ons vragen uw WW-uitkering voort te zetten.
Had u langer dan 18 maanden recht op WW? Dan krijgt u weer uw uitkering als u stopt binnen het aantal maanden waar u recht op had. U kunt ons dan vragen uw WW-uitkering voort te zetten.'