Hoe kan je trouwen met een verblijfsvergunning?

Mijn vriend (in bezit van een Nederlandse nationaliteit) en ik (in bezit van een verblijfsvergunning) willen graag trouwen. Ik woon al sinds me 4de in Nederland maar heb geen geboorteakte. Ik heb al geprobeerd naturalisatie aan te vragen maar de gemeente zei al dat ik een nee zou krijgen aangezien ik geen geboorteakte heb, Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben Palestijns maar geboren in Libanon. Ik ben op een valse naam geboren en hier in Nederland is mijn veranderd in mijn echte achternaam. Ik kan dus geen geboorte akte aanvragen.

Antwoorden (1)

Om te kunnen trouwen heb je inderdaad normaal gesproken een geboorteakte nodig.

Als die er niet is, dan geldt dit:

"Kunt u geen geboorteakte tonen, dan kan een akte van bekendheid de geboorteakte vervangen. De rechtbank van uw geboorteplaats of woonplaats stelt de akte van bekendheid op. U moet daarvoor bij de rechtbank een verzoek indienen.

Kunnen 4 meerderjarige getuigen verklaren waar en wanneer u geboren bent en waarom u geen geboorteakte heeft? Dan krijgt u de akte van bekendheid van de rechter."

Die 4 getuigen zijn kennelijk van groot belang:

"De verzoeker moet vier meerderjarige getuigen aanbrengen.
Deze worden onbeëdigd gehoord door de kantonrechter. De getuigen moeten elk kunnen verklaren omtrent de plaats van geboorte van de verzoeker en voorts zo nauwkeurig mogelijk over het tijdstip van de geboorte. Voorts moeten zij kunnen verklaren, waarom een geboorteakte niet is te verkrijgen."

Zie verder: http://www.rechtspraak.nl/Organisatie/Rechtbanken/Den-Haag/Bezoekinformatie/Centrale_Balie/Pages/Aktevanbekendheid.aspx
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Indien je geen geboorte-akte kan krijgen én ook geen getuigen hebt:
een beëdigde verklaring van de getuigen die bij het huwelijk aanwezig zijn of een beëdigde verklaring die betrokkene aan de ambtenaar van de burgerlijke stand aflegt. Het is van de plaatselijke ambtenaren van de burgerlijke stand, en van de kantonrechter, afhankelijk of dit mogelijk is. Als de ambtenaar zijn medewerking weigert, kan aan de rechtbank een verklaring gevraagd worden. Kijk ook eens op www.buitenlandsepartner.nl !