Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je vingerafdrukken moet laten afnemen bij de politie, mag je dit dan weigeren? Wat zegt het rechtboek hierover?

Mag je jezelf dan beroepen op je zwijgrecht?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K
HeerVoldemort
6 jaar geleden
https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuws/vingerafdruk-verplicht-bij-verhoor
Computoon
6 jaar geleden
Je hoeft niet te praten op het moment dat de vingerafdrukken worden afgenomen...
HeerVoldemort
6 jaar geleden
"Weet ik niet." Is altijd een goed antwoord op elke vraag. Geen "Ja" of "Nee" alleen maar "Weet ik niet." Met ja of nee kan je liegen of bekenennen en dan wordt je alsnog gepakt. Maar bij "Weet ik niet" is niet te bewijzen of je het wel of niet wist/weet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het afnemen van vingerafdrukken is geen vraag waarop de verdachte een antwoord mag weigeren.
Vingerafdrukken nemen is een bij de wet geregelde handeling.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je vingers kunnen niet praten. Hoe kun je dan zwijgrecht hebben wat betreft het afnemen van je vingerafdrukken?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee. Het zwijgrecht betekent dat je niet verplicht bent om mee te werken aan verhoren. Maar tot het afnemen van vingerafdrukken kun je wél worden verplicht. Want dat wordt gebruikt om jouw identiteit te achterhalen. Als je niet meewerkt aan deze identificatieplicht dan ben je strafbaar.

Word je verdacht van het plegen van een misdrijf waarvoor voorlopige hechtenis mogelijk is, dan neemt de politie een of meer foto’s en vingerafdrukken. Je bent verplicht hieraan mee te werken.

Word je verdacht van het plegen van een overtreding of een misdrijf waarvoor geen voorlopige hechtenis mogelijk is, dan is het nemen van foto’s of vingerafdrukken alleen toegestaan bij twijfel over jouw identiteit.
(Lees meer...)
Amadea
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
Bron van HeerVoldermort?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding