Hoe klein mogen kleine lettertjes in een contract zijn?

Ik zat een discussie over kleine lettertjes in contracten te lezen op een forum en toen vroeg ik met af, hoe klein zouden deze mogen zijn. Als iemand kleine lettertjes in een contract opneemt die alleen met een sterke loep of een microscoop te zien zijn en daar alle ongunstige voorwaarden in verstopt zijn die voorwaarden dan nog steeds rechtgeldig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K
Amadea
11 jaar geleden
Dacht je nou werkelijk dat die letters kleiner mogen zijn dan wat een mens met goede ogen lezen kan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of het mag is natuurlijk een ander verhaal dan dat bedrijven het gewoon doen :p
Maar dan lijkt het me dat je (als het om een contract gaat) je niks tekent wat je niet kan lezen.

Het beste antwoord

Zolang ze leesbaar zijn mag het, zie de bron met een uitspraak van de rechter.

Toegevoegd na 33 seconden:
De rechtbank is voorshands van oordeel dat de polisvoorwaarden die zijn overgelegd als productie 8 door [eisers c.s.], in zodanig kleine letters zijn weergegeven (met een letterhoogte van ongeveer een halve millimeter) dat deze voor de gemiddelde consument (zonder gebruik van hulpmiddelen) onleesbaar zijn. Mede gelet op het feit dat de polisvoorwaarden essentiële informatie bevat voor de consument die niet reeds uit de polis zelf kenbaar is, zoals de identiteit van de wederpartij van [eisers c.s.] en de inhoud van de dekking, acht de rechtbank - naar voorlopig oordeel - een beroep op deze polisvoorwaarden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar. Dit oordeel geldt ook voor zover de versie van de polisvoorwaarden die [eisers c.s.] heeft ontvangen, gelijk is aan de versie die TWG als productie 1 heeft overgelegd. Ook daar blijft de letterhoogte ruim binnen de één millimeter. TWG kan niet aan [eisers c.s.] tegenwerpen dat hij om een leesbaar exemplaar van de polisvoorwaarden had moeten vragen. Het is aan de gebruiker van de polisvoorwaarden om deze op een leesbare manier aan de consument te presenteren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus nee, als iedereen (dus niet een zeer slechtziende) een loep moet gebruiken is het niet rechtsgeldig.