Kan ik een winkelier aangeven die mogelijk geld achterhoudt?

Ik ga al een tijdje naar dezelfde kleine supermarkt. Deze hoort bij een wooncomplex voor studenten.
Ik merk dat een werknemer die daar werkt telkens geld optelt bij de boodschappen. Het is altijd 0,50 cent of 0,75 cent erbij. Ik heb al vijf keer gemerkt dat hij dit doet, en telkens zeg ik er wat van. Dan telt hij opnieuw en doet hij alsof het een foutje is maar reageert wel 'betrapt'. Als je wil pinnen vraagt hij ook 0,50 cent erbij, terwijl dit bij de andere mensen die daar werken 0,25 cent is. Als ik dit zeg zegt hij gewoon 'ohja' en dan wordt het ineens 25 cent.

Ik koop telkens maar twee producten daar omdat het best duur is, dus ik vraag me af wat hij doet bij grotere boodschappen. Ook weet ik dat hij niet de baas is daar, slechts een werknemer. De baas doet dit soort dingen niet, dus ik vraag me af of hij weet dat zijn werknemer mogelijk geld voor zichzelf achterhoudt. Hoor ik dit ergens te melden of moet ik dit gewoon negeren? Want het zit me niet lekker.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (5)

Als het je niet lekker zit moet je er wat mee doen. Ik snap dat het lastg is om hem zomaar te verlinken bij zijn baas. Anderzijds terft het me dat je 'stelen' noemt als trefwoord bij je vraag, dus blijkbaar neemje het hoog op.
Krijg je kassabonnetjes van hem? Vraag daarom, dan heb je bewijs in handen. Vergelijking tussen bon en wat er op het schap in de winkel / op het prijslabetjke staat is dan gemakkelijk.
Je kunt hem zeggen dat je het zat bent dat hij jou steeds besteelt / probeert te belazeren. En dat je de volgende keer dat hij het weer doet naar zijn baas zult stappen. Met een beetje mazzel schrik je hem af en hoef je verder niets te doen behalve in de gaten houde dat ie zich inderdaad behoorlijk gedraagt.
En als dat niet werkt kun je de volgende keer dat hij het doet meteen de baas erbij halen en vertellen wat er is gebeurd. Alleen vertellen en vragen of de baas daarvan op de hoogte is. Laat hen het uitzoeken, het is verder niet jouw probleem.
Als er gedoe over ontstaat (baas steunt werknemer, werknemer ontkent glashard) kun je altijd nog besluiten nooit meer boodschappen te doen in die winkel. En zeggen dat je in je studentenflat zult rondbazuinen wat de mores in die winkel is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou dit melden bij de eigenaar van de winkel. Als hij het te veel ontvangen geld niet afdraagt, zou het verduistering in dienstbetrekking kunnen zijn, wat deze medewerker doet. Maar dat kun je zelf niet controleren. Als de medewerker namelijk (foute) prijzen aanslaat op een kassa en het (aldus) te veel ontvangen bedrag afdraagt, zal bij de eigenaar niets vreemds opvallen. En is het geen verduistering.

Bij de supermarkten die ik ken worden de artikelen echter gescand en slaan de kassamedewerkers de prijzen dus niet aan. En zou het dus niet 'fout' moeten kunnen gaan (als de prijzen althans goed in het systeem staan.) Bij het handmatig aanslaan van prijzen op een kassa kan het verschijnsel wat jij noemt zich wel voordoen. Dan hangt het van de attentie van de klant af of deze het bemerkt.

Het is geen reclame voor de eigenaar wanneer een medewerker opzettelijk zo handelt, daarmee krijg je slechte mond-tot-mondreclame. Als de medewerker het onopzettelijk doet, zou hij ook vervangen moeten worden want iemand die er systematisch naast rekent is niet geschikt om in een winkel te werken.
Computoon
11 jaar geleden
Ja, dat is een lastig parket, maar als ik jou was zou ik naar de baas van die winkel gaan en achteloos in z'n algemeenheid vragen waarom je telkens meer moet afrekenen. Ik vind het sowieso vreemd of 't nou 0,25 cent is of 0,50 cent. Wacht zijn reactie dan eerst eens af, waarna je later kunt besluiten alsnog over die bepaalde werknemer te beginnen tegen hem of toch maar niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is diefstal. Als die meer geld rekent dan dat er eigenlijk betaalt zou moeten worden dan is het diefstal. Alleen de eigenaar van de winkel mag eventueel de prijs omhoog brengen maar zeker niet een werknemen. Dit staat in het wetboek van strafrechten omscheven als: hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie. Artikel 310 van het wetboek van strafrechten.

Mocht je hier iets tegen willen doen kun je de eigenaar van de winkel aanspreken of aangifte doen van diefstal. Al kan het zijn dat de politie zegt dat ze een melding moeten krijgen van de eigenaar van de winkel. Mocht je aangifte willen doen dan is het altijd verstandig om zoveel mogelijk bewijs te verzamelen. Dit kun je doen door onder andere bonnetjes te verzamelen en aan andere klanten vragen of zij dit ook zo ervaren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je hier weinig iets bereikt als je naar de eigenaar of de baas toe stapt. Het enige dat je kan doen is blijf steeds scherp en alert bij afrekenen, niet alleen bij hem maar in welke winkel dan ook, inclusief grote supermarkten. Want dit overkomt mij regelmatig voor. Meestal als druk is bij de kassa, tel op je wissel geld gelijk, want vaak krijg ik minder terug en dan natuurlijk volgen de excuses. Of b.v. dat een artikel staat afgeprijst maar toch kassa verrekend volle of veel hogere prijs. Paar dagen terug was een artikel in stunt aanbieding voor 4.50. Toen ik thuis de bon keek, werd ik verrast dat dat artikel werd 9.95 verrekend. Volgende dag kreeg ik het geld terug met excuses natuurlijk. Dit overkomt mij regelmatig. Zelfs vandaag bij een groente boer 1.50 meer gerekend maar dat kwam ik achter later thuis en geen bon. Is dit toeval, ik geloof het niet. Succes
Bronnen: