Hoe hoog en wat voor taakstraf kan ik verwachten?

1 jaar vrijsteling gehad van school, 2e jaar 2 weken naar school geweest, en nog leerplichtig, februari voorkomen.. Wat kan ik verwachten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Dit is niet 1,2,3 te zeggen, het kan namelijk ook zijn dat je een grote boete opgelegd krijgt welke niet misselijk kan zijn. Leerplichtambtenaar zal per situatie kijken naar de ernst van de zaak en of er misschien psygologische problemen zijn of problemen met kind en ouder. Dit zal worden meegewogen in de beslissing. Ik ken je situatie ook niet helemaal of er verder nog andere dingen meespelen.

Zie ook artikel nu.nl, hier hebben ze het over inperken kinderbijslag, Ik weet alleen niet of dit er door is gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hier kan niemand een zinnig antwoord op geven, het is best mogelijk dat je de maximale straf krijgt.

Belangrijk in deze is wat de Raad voor Kinderbescherming voor advies geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.waalwijk.nl/Docs/Leerplicht/jaarverslag2008(2).doc

Hier is een link. Vanaf pagina 10 kan je alles lezen over schoolverzuim en de daarbij behorende straffen. Een taakstraf is mogelijk maar in 9 van de 10 gevallen zullen spijbelaars of hun ouders er met een geldboete vanaf komen van ongeveer 50 euro per dag. Voor iemand die regelmatig spijbelt voor langere tijd kan in aanmerking komen voor werkstraf. Voor de hoogte hiervan bepaalt de rechter op dat moment, dat is afhankelijk van de gespijbelde uren/dagen.