Veel GVers plukken hun avatar van internet. Bestaat er een kans,dat zij(wij) een claim aan de broek krijgen om het copyright te moeten betalen?

Het is me bekend, dat er ooit een vraag in die richting is gesteld, maar na het zien gisteravond van Radar,waarin werd getoond dat het bedrijf Getty Images de meest belachelijke bedragen vraagt voor het plaatsen van afbeeldingen op websites, is het probleem toch weer actueel geworden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw avatar is in ieder geval erg leuk, trotse opa!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar heb je wel toestemming van je kleindochter om deze foto hier te plaatsen? Daar moet je ook aan denken he?
Ritsuka
12 jaar geleden
Ja, portretrecht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hihihi +
Cryofiel
12 jaar geleden
Dit is een andere avatar dan die van kort geleden, toch? Die vorige was onscherp, deze is veel scherper. Ik dacht al dat je met een Blackberry 9780 alleen onscherpe foto's kon maken, maar dat valt kennelijk toch wel mee. (Overigens, als ik vragen mag - 10 juli - was dat jouw verjaardag, haar verjaardag, of was dat zomaar?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryo, heb ik daar een ellenlang reactie gegeven, ga ik even kijken of de datum zichtbaar is op mijn horloge en pats boem, alles weg! 10 Juli is voor ons geen dag van bijzondere betekenis, hoe kom je daar zo op?
Zo als ik zo juist al schreef, heeft onze kleindochter een complete kudde foto's op onze pc gezet,waarvan sommige van haar mobiel en andere van een fototoestel.
Dus er zijn er meerder waar we samen op staan en dit is idd een andere, Cryo.De formaten wijken ook iets af.
@C4th, ik heb hier een in 3 voud en door alle partijen ondertekend formulier liggen, waar in ons toestemming wordt verleend alle door onze kleindochter geplaatste foto's op deze pc, op GV het licht te doen zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe zou de copyright-houder van het plaatje de identiteit van de gebruiker van de avatar kunnrn achterhalen als je die niet bekend maakt? Ik sluit het niet uit, maar het is wel heel onwaardchijnlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou in dat geval het beheer van GV niet verplicht zijn dat aan hen te geven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb jij je echte naam en adres ergens in moeten vullen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ieder geval mijn e-mail adres en dat kan via de provider naar je andere gegevens leiden. Ik her eerlijk gezegd geen idee van de macht van die lui.

Het beste antwoord

In de praktijk zal het zo'n vaart niet lopen, want het is nogal een klus om dat copyright aan te vechten, maar in theorie is het ZEKER mogelijk, en dat kan je een bom duiten kosten !

Zo ingewikkeld is het nu ook weer niet om zelf een plaatje ,een foto of een tekening te maken - die helemaal onder je eigen copyright valt - en daar krijg je zeker nooit problemen mee. Bovendien staat het veel persoonlijker.

Mijn avatar was aanvankelijk ook een van Internet geplukt plaatje. Ik heb echter de kunstenares van het schilderij gemaild met toestemming en die gekregen, en een half jaar later het hele schilderij maar gekocht. Da's ook een manier ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik dacht altijd dat het een portret van jou was!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaa dat dacht ik ook hihi gaaf !! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, ik lijk er zelfs niet op ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe duur was het schilderij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, heel goedkoop ; ik meen 250 dollar. Maar daar kwam wel een flink bedrag aan verzendkosten en vooral inklaringskosten van de douane bij ; een eurootje of 50, 60 bij elkaar. Da's dan weer jammer....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Dit gedeelte van de zin roept alleen vraagtekens op: "en een half jaar later het hele schilderij maar gekocht. Da’s ook een manier" Dat is denk ik niet waar, toestemming vragen is een prima manier, maar het schilderij opkopen geeft je denk ik geen verdere rechten om het dan te exploiteren /vermeerderen /te gebruiken op het internet. Daarvoor zal je ook de rechten op moeten kopen. Of maak ik ergens een denkfout? Wel een grappig verhaal, en ik dacht ook altijd dat jij het was :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MrTomaten: wat je zegt klopt volgens mij wel, dat je het niet mag vermeerderen, maar wat marleen doet is een foto maken van haar eigendom (het schilderij) en dat gebruiken als avatar. Anders zou ik van mijn eigen volvo ook geen foto op internet mogen plaatsen... Toch??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vraag / zeg je er natuurlijk bij als je het schilderij koopt van de kunstenaar, he ? Die daar in de regel geen problemen mee hebben ; het is toch een soort reclame, en zo heel af en toe valt de naam van de kunstenaar / gallery ;-) . Ik ken meer mensen die het zo gedaan hebben : gewoon toestemming vragen. Die rechten hoef je zeker niet standaard te KOPEN, je moet ze gewoon KRIJGEN, en dat kost niet altijd geld. Het enige dat ik niet mag is het schilderij namaken, na laten drukken of verkopen als eigen werk. Maar daar pieker ik ook niet over ;-)
Kristal
12 jaar geleden
Mooi schilderij Marleen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig schilderij Marlkeesje!

Andere antwoorden (2)

Ja dat kan. Daarom is het belangrijk dat je zelf de verantwoordelijkheid neemt om dit netjes te doen. Dit staat ook in de voorwaarden / richtlijnen van deze site.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In theorie is dat mogelijk, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk. Ze proberen belangrijkere dingen tot stoppen c.q. geld er voor te vragen en dat lukt ze al niet. Denk hierbij van het (overigens nog steeds downloaden) van muziek en films.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt als een bus al doen vele net of het illegaal is, zelfs de MOD's op dit forum verwijderen je vraag met vijf punten aftrek als je de mensen adviseert te downloaden via PtoP of bittorrent. In het berichtje staat ook dat het antwoord niet is toegestaan bla bla bla... Dus wat dat betreft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huiswerk maken is legaal, huiswerk vragen worden echter ook altijd verwijderd. Downloaden over p2p zorgt bijna altijd voor upload, als de vraag dan niet gaat om een Linux Distro is er dus grote kans dat je uiteindelijk wel illegaal bezig bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Tomaat Geloof dat deze reactie bij een andere vraag hoort, maar dat geeft niet. Uploaden kan je gewoon uitzetten. Loopt het iets langzamer maar werkt wel.