Kan ik de overeenkomst tussen nutheorie en mijn dochter vernietigen achteraf?

Mijn dochter van 17 jaar heeft bij Nutheorie een dagcursus gekocht van €99 en daarbij een theorie examen van €41. In totaal dus €140 betaald. Ze heeft deze cursus en examen aanstaande maandag 20-02. Mijn dochter heeft dit gekocht en gepland ZONDER mijn toestemming! Dit mag zij absoluut nu nog niet doen. Zij heeft mij dit pas gisteravond vrijdag 17-02 verteld. Nutheorie was toen al gesloten en in het weekend zijn ze ook al gesloten. Ik kan ze dus op geen enkele manier bereiken. Maandag wordt ze daar al verwacht om 06:30, dus hoe ga ik nu nog regelen om dit terug te draaien. Mijn dochter is minderjarig en heeft deze overeenkomst dus gesloten zonder toestemming van haar ouders. Dan zou ik de overeenkomst in principe kunnen vernietigen toch? Op Nutheorie staat er dat je de kosten niet terugkrijgt, omdat ze de plek aan iemand anders hadden kunnen geven en nu bezet is. Ik weet niet of ik haar maandag thuis kan laten en dan te bellen om geld terig te vragen. Ik weet ook dat je een theorie examem van CBR alleen kan verzetten en niet kan annuleren. In sommige gevallen kan je voor je theorie examen je geld terugkrijgen als je die niet had kunnen maken. Ik las op de site dat het gaat om gevallen als overleden personen in je familie. Maar zou dit ook een goede reden kunnen zijn? Ik ben het allemaal een beetje kwijt.

Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K
TurfGraver
een jaar geleden
Waarom niet gewoon de cursus en examen laten doen?
erotisi
een jaar geleden
Valt deze online aankoop nog onder de wettelijke bedenktijd van 14 dagen?
Voor een ander geval:Als de minderjarige iets ongebruikelijks heeft besteld, en de ouders maken bezwaar, dan draait de wederpartij in beginsel voor de kosten op. Hij moet alle aanbetalingen teruggeven en op eigen kosten alles terugdraaien. Er is een uitzondering voor het geval het geleverde de minderjarige tot daadwerkelijk voordeel heeft gestrekt (art. 6:209 BW en 6:276 BW). Hij moet dan de kosten van het geleverde vergoeden. Plat gezegd: de minderjarige moet werkelijk iets hebben gedaan met hetgeen waarvoor is betaald. Het opnemen van een op zijn bankrekening gestort geldbedrag is een voorbeeld. Het aankopen van goederen in een online spel zou daar m.i. ook kunnen vallen. Credits vind ik een twijfelgeval – daar doe je nog niks mee. Idem voor vooruit betalen van bv. een hostingabonnement. Soms is een schadeclaim richting de minderjarige mogelijk (Hijma p. 145). Hij moet dan onrechtmatig hebben gehandeld, bijvo
erotisi
een jaar geleden
https://blog.iusmentis.com/2011/06/23/een-minderjarige-bestelt-iets-wat-kan-ik-doen/
tinus1969
een jaar geleden
Veel effectiever dan een lastig conflict aangaan met nutheorie; laat je dochter ook zelf voor de kosten opdraaien. Zakt ze, dan is ze 140 zuurverdiende euro’s kwijt. Slaagt ze, dan moet ze ook binnen een jaar afrijden - en dat is pas echt duur.
HannekeJanssen
een jaar geleden
Ik neem aan dat de dochter de cursus en examen zelf betaald heeft? De ouders zullen toch niet hebben betaald zonder het te weten?
ronron1212
een jaar geleden
Ik volg niet wat je er op tegen hebt dat je dochter probeert haar theorie te halen zo dur is dat niet vooral als ze in een keer slaagt.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Bedankt voor al jullie reacties! Het geld dat ze heeft gebruikt is het geld voor haar studie. Het is geen geld dat ze zelf heeft verdiend. In eerste instantie mocht ze dus nog niet beginnen, omdat haar cijfers op school niet goed zijn. Ik wilde niet dat haar focus naar een rijbewijs zou gaan terwijl ze met school achterloopt. Ik zal haar gewoon laten gaan en vanaf nu mag ze extra uren gaan werken, want geld vanuit ons gaat er niet meer komen. Ik denk dat, dat inderdaad beter is dan nu nog een heel conflict aangaan. Daar is het een beetje te laat voor. Als ik er eerder vanaf wist had ik misschien nog wat kunnen doen. Nogmaals Dank!
tinus1969
een jaar geleden
Wees blij dat ze dit geld heeft uitgegeven aan een rijbewijs, niet aan uitgaan.
Abcde
een jaar geleden
"Ik wilde niet dat haar focus naar het rijbewijs zou gaan, omdat ze achterloopt op school." Maar je wilt wel dat ze meer gaat werken? Werken in de tijd die ze ook aan school zou kunnen besteden, om haar cijfers op te halen? Jullie dachten dat het goed was haar toegang tot dat geld te geven, ligt de fout dan ook niet deels bij jezelf. Lijkt me dat er voor beiden iets uit te leren valt. Een goed gesprek met je dochter, waarbij duidelijke afspraken worden gemaakt, lijkt mij verstandiger dan de geldstroom stopzetten.

Antwoorden (2)

Strikt formeel genomen is een overeenkomst met een minderjarige (is handelingsonbevoegd) nietig of vernietigbaar. Echter in de (ook juridische) praktijk ligt dat wat genuanceerder. Als en tienjarige een ijsje koopt hoeft de verkoper er niet op bedacht te zijn dat pa of ma dat een dag later terug komt brengen. Maar als die een nieuwe Mercedes bestelt ligt dat anders. Het hangt dus af van de aard van de overeenkomst en de leeftijd van het kind. Dat een 17-jarige zich inschrift voor een cursus is heel normaal, en ook het bedrag is (op zich genomen) niet buitenproportioneel. Oftewel: je kunt je beroepen op de handelingsonbevoegdheid van je dochter, maar ik geef je - ook voor de rechter - weinig kans. Doet ook wat in de relatie met je dochter natuurlijk. Als het juridisch en maatschappelijk normaal wordt gevonden dat 17-jarigen dit soort overeenkomsten aangaan, waarom zou dat in jouw geval dan niet zo zijn?
teusvh
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Een minderjarige is niet handelingsonbevoegd maar bekwaam en ook niet nietig
teusvh
een jaar geleden
Je hebt gelijk. Maar de strekking van mijn antwoord blijft hetzelfde.
Nee, een overeenkomst tussen nutheorie en je dochter kan niet achteraf vernietigd worden. Een overeenkomst is een bindend contract tussen twee partijen en kan alleen worden beëindigd als beide partijen hiermee instemmen.
10 maanden geleden