Klopt het dat zins kort een id bewijs gratis is en geld dat voor heel nl ongeacht welke gemeente?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja, het klopt dat door een uitspraak van de Hoge Raad een identiteitskaart (ID-kaart) sinds 9 september 2011 gratis is. Dat geldt voor heel Nederland. Voor een paspoort moet je wél betalen, de maximale kosten voor een Nederlands paspoort zijn € 52,12.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u vriendelijk voor u antwoord

Andere antwoorden (3)

Dit is landelijk besloten dat een ID kaart gratis hoort te zijn, als je al eerder een ID kaart hebt betaald kun je binnen 6 weken nadat jij je ID kaart gekocht hebt bezwaar tekenen, zodat jij je geld alsnog terug krijgt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kinderen tot 14 jaar moeten blijven betalen, omdat de kaart voor hen nog niet verplicht is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die geld-terugaktie geldt niet in elke gemeente. Gemeentes zijn er vrij in om dat wel of niet te doen. Er is gisteren een kamerdebat over geweest met vragen aan de minister.
En dan nog alleen als je eerder bezwaar maakte tegen de betaling. Wie binnen zes weken na aanschaf en betaling van de kaart bezwaar maakt bij de gemeente kan zijn geld terugkrijgen.
O.a Amsterdam, Raalte en Texel gaan wel geld teruggeven. Er zullen wel meer gemeentes volgen.
sterredag
12 jaar geleden
Rotterdam ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u vriendelijk voor u antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In friesland geldt dit ook
Ja, Het Hooggerechtshof heeft bepaald dat er geen geld meer mag worden gevraagd voor een ID-kaart omdat de identificatieplicht door de staat is opgelegd.
De aanschaf is dus niet vrijwillig.
Sommige gemeentes geven geld terug aan mensen die het laatste jaar een ID-kaart hebben moeten aanschaffen

Toegevoegd na 16 minuten:
Hoogerechtshof= Hoge Raad
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Maar een zorgverzekering is ook verplicht, waarom is dat dan niet gratis? Waar ligt die grens?
sterredag
12 jaar geleden
omdat de zorg die je krijgt niet gratis is, dat kost toch echt best wat geld.. bovendien heet het niet voor niks een VERZEKERING. De verplichting is dan wel opgelegt vanuit de wet, maar Zorgverzekeraars zijn geen staatsbedrijven en kunnen dus niet verplicht worden de zorg gratis te leveren. Daarnaast, de wet verplicht je niet om zorg te nemen, als je dat nodig hebt. Met de ID-kaart is dat anders, de ID-kaart wordt door de gemeente / staat verschaft, met de ID-kaart moet je een verplichting voldoen (legitimeren) de staat wil dat je je kunt legitimeren, jij krijgt daar niks voor terug. Kortom de ID-kaart is iets wat je moet doen voor de staat.
De zorgverzekering is voor zorg die jij zelf krijgt De vergelijking is dus ver te zoeken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u vriendelijk voor u antwoord
Klopt, met uitzondering van de foto's