Wat voor straf kun je krijgen als je in het bezit bent van een (hand) katapult?

Ik weet dat een katapult onder de wapenwet valt, maar wat voor straf zou er je nou maximaal voor kunnen krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
16.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou dat ook aan de omstandigheden kunnen liggen? Ik heb heel vaak een katapult bij me tijdens het vissen (om te voeren) en heb nog nooit een boete gehad.

Het beste antwoord

een katapult is een Categorie 1 wapen en dus verboden.
Cat 1 -- De wapens in deze categorie zijn niet-vuurwapens, waarvan de aanwezigheid onder geen enkele omstandigheid kan worden aanvaard.
Cat 2 -- Automatische wapens (overheid e.d.)
Cat 3 -- Vuurwapens (toegestaan mits vergunning)
Cat 4 -- Zakmessen en alles wat maar als wapen te gebruiken is. (een barkruk kán dus een wapen zijn)

hierboven al antwoord wat de boetes kunnen zijn

Toegevoegd na 1 minuut:
Met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft hij die handelt in strijd met de artikelen 9, eerste lid, 13, eerste lid, 22, eerste lid, 26, eerste lid of 31, eerste lid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat een onzin straf, dus ik kan een extreem hoge straf krijgen als ik voor het vissen een katapult gebruik?

Andere antwoorden (2)

Je zou artikel 18 Wet wapens en munitie na kunnen kijken of dit wapen als verboden wordt beschouwd.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0008800/geldigheidsdatum_30-08-2011

Verder zijn sinds 2000 de volgende straffen voor verboden wapenbezit bekend:

Illegaal een stiletto voorhanden hebben betekent 9 maanden gevangenisstraf of 4500 euro geldboete.

Een geweern illegaal voorhanden hebben betekent 4 jaar gevangenisstraf of 45000 euro geldboete.

Beroepsmatig illegaal handelen in pistolen is 8 jaar gevangenisstraf of 45000 euro geldboete.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een officier heeft laatst in een rechtzaak € 500 geeist.

Toegevoegd na 6 minuten:
Categorie I
Ongewenste niet-vuurwapens zoals stiletto's, katapulten, boksbeugels, werpmessen, vlindermessen, pijlen met snijdende delen. Speelgoedwapens en lucht, gas, en veerdrukwapens die zo sterk op echte wapens lijken dat ze voor bedreiging gebruikt kunnen worden.

De maximum straf voor het zonder vergunning voorhanden hebben van een stiletto: 9 maanden gevangenisstraf of een boete van 18.500 euro