Waarom rekent de politie 6 euro administratiekosten terwijl de boetes al zo hoog zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anders krijg je gewoon boetes van bijvoorbeeld 76 euro 'zonder' administratiekosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor sommige gasten op de weg kunnen de boetes niet hoog genoeg zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die hebben misschien meer baat bij andere straffen.

Het beste antwoord

De politie wil de kosten die ze moeten maken om jou die boete te geven (personeelskosten, verzendkosten etc)ook op jou verhalen, omdat het ze anders geld kost.
Het geld van de boete zelf is niet voor de politie, maar verdwijnt in de staatskas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nigeria gaat dat anders, daar moet je direct betalen en krijg je geen kwitantie, eens raden waar dat geld naar toe gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas is dit niet alleen in Nigeria het geval
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn nicht heeft gisteren een boete gekregen in Duitsland, voor het oversteken door roodlicht! Als voetganger.. Ze kon per direct betalen, PINNEN!! En, ook nog maar 5 EURO!!! Pffff

Andere antwoorden (3)

De hoogte van de boetes worden bepaald door het Ministerie van Justitie en de administratiekosten zijn voor het verwerken van de boete door een extern bedrijf.

De politie kan niet de boetes aanpassen, dus omhoog stellen. Dus moeten ze de kosten apart in rekening brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Administratiekosten,
Die mensen willen ook brood op de plank,
Jij werkt toch ook niet voor nop ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zijn administratiekosten voor het Centraal Justitieel Incasso Bureau (heb ik stage gelopen). Het CJIB heeft er natuurlijk ook veel werk aan om al die gegevens te verwerken etc. En natuurlijk moet het personeel ook betaald worden....

Gewoon niet te hard rijden, en je netjes aan de regels houden! dat scheelt je een hoop!

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is overigens wel zo dat dit geld allemaal in de staatskas verdwijnt. Personeel van het CJIB wordt door het ministerie van Justitie betaald, waar het ook onder valt. :)