Kan je aangifte doen bij koop van een namaak USB-stick?

Stel, ik koop een Kingston USB-stick met een opslagcapaciteit van 128GB. Met een eenvoudig testje kan je aantonen dat hij eigenlijk maar 2GB groot is en dat het dus namaak is (al is dat van buiten niet te zien). Kan je dan aangifte doen bij de politie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Absoluut. Je bent dan gewoon opgelicht.
Je zou dat zelfs voor de rechter kunnen brengen.
Als ik rechter was geweest, zou ik wel twijfels hebben, want als je een heel klein beetje onderzoek zou doen, dan zou te tot de ontdekking komen dat die sticks nog niet op de markt zijn gebracht, maar in principe maak je een goede kans.
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij bestaat dus wel echt: http://www.kingston.com/ukroot/flash/dt200.asp Maar een rechtszaak vind ik wel een beetje kostbaar hoor... Maar goed, stel dat je het via marktplaats hebt gekocht en de advertentie geprint, is dat voldoende bewijs?
escape
12 jaar geleden
Wat jij in je link laat zien zijn de technische specificaties.
Wat ik in mijn laat zien, is dat ze nog niet verkrijgbaar zijn.
Maar dat maakt allemaal weinig uit. Sinds het begin van de USB-stick worden mensen opgelicht. Het is echt heel goed uitgedacht. Als je hem in je PC stopt zie je de beloofde grootte, totdat je echt begint met het overzetten van bestanden. Niets nieuws dus. Gewoon oplichting en dus strafbaar. Van oplichting kun te altijd aangifte doen.
In de advertentie is je iets beloofd en dat heb je niet gekregen. Als de verkoper in NL woont dan heeft het wel zin. Als ie in Taiwan woont dan wordt het allemaal wat moeilijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O sorry, ik had je link niet zien staan... Maar dank je voor het meedenken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar oplichting is een strafbaarfeit, en dus is het mogelijk aangiften te doen. Alleen of JS er iets mee doet blijft een vraag teken. Ik denk ook dat de verkoper daar een beetje rekening meehoudt.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
escape: wat je laat zien is dat ze 2 jaar geleden nog niet verkrijgbaar waren in Nederland

Andere antwoorden (2)

Je zult erg harde bewijzen moeten hebben (zoals een bon, verpakking of handleiding van het stickje waarop daadwerkelijk zonder "kleine lettertjes" zoals "...tot wel 128 GB aan gecomprimeerde data!!!" (let op het woordje gecomprimeerd) waarop staat dat er 128 GB wordt beloofd en er inderdaad maar 2 GB bruikbaar van is.

Heb je het "onderhands" gekocht (dus van iemand via marktplaats, zonder bon, verpakking of wat dan ook wordt het allemaal een stuk lastiger. De tegenpartij zal kunnen zeggen dat die heeft gezégd 2GB en jij hebt verstáán 128 GB....

Maar in de kern is het zo met alles wat je koopt: je moet datgene krijgen wat werd toegezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel dat je het via marktplaats koopt dan heb je geen bon, hooguit een printje van de advertentie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het dan toch erg moeilijk wordt. Met printjes kan worden gerotzooid (betreffende website downloaden, aanpassen in de tekst en vervolgens dan uitprinten). Sowieso als je iets koopt via marktplaats is het vervelend als je achteraf niet tevreden bent (of in jouw geval misschien zelfs wel min of meer bent opgelicht). In elk geval al een tip voor de toekomst: koop je iets via marktplaats, haal het dan op en laat de verkoper aan je zien dat iets werkt zoals het zou moeten. Daarnaast ALTIJD de verkoper zoveel mogelijk doorlichten via Google en marktplaats zelf (wat heeft de verkoper allemaal nog meer verkocht? hoelang is hij al lid van marktplaats? dat soort dingen) Nu terug naar je probleem. Ik heb helaas geen oplossing ervoor :( De politie kan er niets mee. Je geld terugvragen kan je proberen natuurlijk (en zou ik ook zeker doen!). Lukt dat niet dan in elk geval zeggen dat je er aangifte van gaat doen.
Marktplaats oplichting is een groot probleem (zoek maar eens op Google erover). In de toekomst proberen alleen te betalen met bijvoorbeeld PayPal. Die biedt wel de optie om geld terug te halen namelijk (al ken ik de exacte voorwaarden niet. Heb er zelf nog nooit gebruik van hoeven maken gelukkig). Maarja, niet iedere verkoper wil weer gebruik maken van PayPal natuurlijk. Gouden regel bij internet aankopen: lijkt het te mooi om waar te zijn? Dan IS dat ook zo!
(helaas)
Tot slot nog wat info sites in de links bij mn antwoord Heel veel succes met terug krijgen van je geld. Ik hoop maar dat je er niet teveel voor hebt betaald :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
PS ze zijn wel te koop inderdaad. Conrad verkoopt ze zelfs met 128 en 256 GB (die van 256 wel dik 700 euro trouwens)
en van het merk "Talent"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb toch nog iets voor je wat je kan proberen! Je moet dergelijke USB sticks formatteren met een speciaal programmaatje volgens Microsoft. Is hier te vinden:
http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=197
info heb ik van:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/251243-14-problem-flash-drives Het blijkt dat met dit soort USB drives je wat geluk moet hebben blijkbaar. Er zitten zeg maar afgekeurde onderdelen in waarvan de werking absoluut niet kan worden gegarandeerd! (files worden overschreven, niet de capaciteit die je zou verwachten, vastlopen, schrijfbescherming ineens aan en meer van die ongein) Tja... en vandaar ook de prijs natuurlijk. Lees de website met info even door en download dat speciale programmaatje. Programmaatje schijnt van HP te zijn en is verder gratis. Check wel ff met virusscanner voor de zekerheid (mijn scanner gaf nix bijzonders aan in elk geval) Wie weet heb je geluk en kan je er toch wat mee! Laat me nog even weten of het is gelukt. Ben toch wel erg benieuwd aangezien er toch ook positieve geluiden te horen zijn uit dat info forum van Toms Hardware.
Het hangt natuurlijk ook wel een beetje af van de plek waar je de USB-stick hebt gekocht, en wat je er voor hebt betaald. Als je op een markt voor een zeer laag bedrag een 'merk' koopt, is er reden genoeg tot twijfel, en vervalt als het ware het recht op vernietiging en aangifte e.d.

Het feit dat je je USB-stick test op namaak, kan aangeven dat er sprake is van twijfel..

Wanneer jij echter in een betrouwbare winkel voor de originele prijs een Kingston UBS-stick koopt, en er allemaal bestanden op probeert te zetten, maar dit niet lukt en je er dan achter komt dat hij maar 2 GB groot is ipv 128 GB, zou er sprake kunnen zijn van oplichting. In ieder geval is er dan sprake van een 'tekortkoming in de nakoming van de verkoper', waardoor je van de koop af zou moeten kunnen.

Omdat het gaat om een koopovereenkomst heb je dan te maken met het contractenrecht. Zie daarover bijvoorbeeld ook: http://www.advocatenvinder.nl/rechtsgebieden/contractenrecht/contractenrecht.html. Als je de USB-stick voor jezelf koopt (en dus niet voor een bedrijf of beroep), en je koopt hem in een winkel, dan is er zelfs sprake van een consumentenkoop. Daar zijn opties geregeld voor dit soort gevallen. Aangifte bij de politie voor dit soort dingen gebeurt denk ik niet heel vaak..

Leuke vraag in ieder geval!