Waar kan ik de meest recente eisen/regels vinden van de WSNP (schuldsanering) ?

Ik wil wat meer info weten over de WSNP en nou heb ik al gezocht op Google maar kan niets vinden wat heel recent is.

Ik wil weten hoe het zit als ik een oude auto bezit die een dagwaarde heeft van minder dan €500 en ik in het bezit ben van een medische verklaring of ik dan de auto mag houden.
Ik las namelijk dat ze die niet altijd afnemen.
Mits je dus een medische verklaring hebt (ik weet niet in hoeverre die van mij voldoende is) en mits je een auto hebt die een lagere dagwaarde heeft dan €500 maar ik kon in dat regelement niet terug vinden van wanneer dat was.
Ik moet geopereerd worden en heb daarna mijn auto ook gewoon weer nodig om te solliciteren en weer te gaan werken.

Aangezien er altijd zoveel veranderd qua regels...
Kan iemand me op weg helpen,misschien mensen die in de WSNP zitten ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Volgens mij je t beste eens een afspraak maken met de sociale dienst in je gemeente waar je woont. Zij zijn redelijk op de hoogte van schuldhulpverlening regels, kunnen evt iets betekenen bij extra bijstand (WBB) en een evt aanvraag met spoed laten behandelen. Er is nl een lange wachtlijst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schuldhulpverlening is een persoonlijk traject.
Dat wil zeggen dat ieders persoonlijke situatie apart bekeken wordt.
Daarom staan er ook geen strakke regels op het internet.

Iedere natuurlijke persoon in Nederland kan zich wenden tot een schuldregelende instelling.
Betrokkene kan
een aanvraag schuldregeling indienen bij de in de desbetreffende gemeente werkzame schuldregelende
instelling.

Op de site van de NVVK (de vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren) kun je meer informatie vinden.
http://www.nvvk.eu/SchuldenpleinSub3.aspx?PageID=90

Toegevoegd na 2 minuten:
Voordat een schuldenaar een verzoek kan indienen om toegelaten te worden tot de Wsnp, moet hij eerst een zogenoemd minnelijk traject doorlopen.

Mensen die in een problematische schuldensituatie verkeren (schuldenaren) kunnen de hulp inroepen van een schuldhulpverlener. Dat kan bijvoorbeeld bij een van de 50 Gemeentelijke Kredietbanken (GKB’s), de Sociale Dienst van de gemeente of een particuliere schuldhulpverleningsorganisatie zijn. Samen met die schuldhulpverlener zal de schuldenaar, in overleg met de schuldeisers, proberen een oplossing te vinden voor het schuldprobleem.
Hier vind je meer informatie over dat minnelijk traject.
http://www.wsnp.rvr.org/bibliotheek/Schuldhulpverlening/index.cfm?section=betrokken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet zo vreemd dat je geen recente informatie kan vinden. Het kan soms sneller veranderen dan het internet aan kan, en als je blijft googlen heb je (goeie) kans dat je uitgaat van verouderde informatie. Geen aanrader dus.

Als je zeker wilt weten dat je goed zit met welke beslissing dan ook die je maakt, kun je het beste contact opnemen met een instantie die de WSPN uitvoert, bijvoorbeeld de gemeente. Vraag bij voorkeur een schriftelijke bevestiging van wat telefonisch vermeld is. Als er dan iets mis gaat heb je dat in ieder geval als bewijsmateriaal/bevestiging voor jezelf.

Voor zover ik (zijdelings) heb meegemaakt, zijn er best goede afspraken te maken met dergelijke instanties. Gewoon bellen/schrijven, geduld houden en vooral niet opgeven. Er zelf bovenop zitten zeg maar.

Het lijkt met sterk als je op deze manier je auto niet kunt behouden. Immers, je hebt je auto nodig om naar het ziekenhuis te gaan, te solliciteren en te werken. Als ze je dat af zouden nemen, heb je veel minder kans om weer aan de slag te gaan. Dat is in ieder geval een gedachtegang die door/namens de overheid gebezigd word, bijvoorbeeld als het gaat om inbeslagnames bij eenmanszaken. Daar mogen ze ook de auto die benodigd is voor het werk niet zomaar afnemen.
Nogmaals, neem contact op met de betreffende instantie, daar heb je meer aan als een antwoord op internet.
Ook omdat niet elke gemeente dezelfde regels hanteert.

Mijn tip:
Neem contact op
Wees vooral meewerkend, maar geef ook vooral aan wat je wel of niet nodig hebt (in jouw geval je auto).

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoord op jou vraag over de auto:

Indien je auto hebt, mag men deze blijven gebruiken indien daar aanleiding toe is.
1 van de hoofdredenen is de noodzaak van het gebruik van je auto.
Dit beoordeeld de schuldhulpverlening.
Wat dus wel kan gebeuren is indien jij een vrij nieuwe auto rijd, en de onkosten aan deze auto ( neem verzekering en wegenbelasting) te hoog zijn, je dan gedwongen word een goedkopere auto aan te schaffen en het rest bedrag aan te wenden voor je schulden.
Afhankelijk van de hoogte van je schulden, de onkosten die eraan verbonden zijn en de noodzaak van het bezit hebben van een auto is dus afhankelijk van jou persoonlijke situatie.

Ikzelf heb in 1999 de schuldsanering doorlopen, met behoud van mijn auto, maar daartegenover werkte ik wel als chauffeur 90 uur per week, en al het geld ging gewoon naar de schuldsanering.
Deze auto was duurder dan € 500,00.
De hoofdreden was dat mijn werk 30 km verder lag en ik dan ander werk moest zoeken als ik geen vervoer zou hebben.
In jouw geval lees ik dat je geen werk hebt, dus afhankelijk wat jou situatie is, word daar dus een oordeel over geveld.

Indien blijkt dat jij zoveel mogelijk onkosten kunt uit besparen en deze aan kunt wenden om je schulden te voldoen, zal dus uiteraard voor die optie gekozen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat mij betreft mag je van mij gerust je auto houden, alleen ikzelf ben niet de persoon die dat dus beoordeeld.
Ik geef alleen aan die punten waarom jij je auto zo mogen behouden.
Indien de schuldsanering van mening is dat je auto een overbodige luxe betreft en niet voldoet aan de eerste levensbehoefte, dan kan je hierop geld uit besparen.
want hoe je het went of keert, auto rijden kost geld, vooral met de huidige benzine prijzen. Zo simpel is het.