Hoeveel procent van de criminelen in Nederland vinden uiteindelijk het juiste pad?

Zijn er ergens resultaten van een onderzoek om te laten zien hoeveel criminelen uiteindelijk het juiste pad vinden of hoeveel er na een straf weer de fout in gaan? Ik ben er namelijk erg benieuwd naar.

Groetjes.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Vanaf 1995 wordt in Nederland bijgehouden hoe vaak veroordeelden die gedetineerd zijn geweest opnieuw een misdrijf plegen waarvoor ze opnieuw in de gevangenis belanden. De recidivecijfers zijn hoog. Uit een onderzoek* uit 2006 van het WODC (Wetenschappelijk Onderzoeks- en Documentatie Centrum - het wetenschappelijk bureau van het ministerie van Justitie) blijkt dat ruim 75 procent van alle volwassenen die een vrijheidsstraf hebben ondergaan in herhaling vallen. Van de jongeren (jonger dan 18 jaar) ligt het cijfer zelfs, 7 jaar na verblijf in een justitiële jeugdinrichting, rond de 80 procent. Volwassenen die een alternatieve straf hebben gekregen (taakstraf, recidiveren minder - rond de 45 procent. Onder jongeren met een alternatieve straf ligt het percentage hoger: 55 procent. Opgemerkt moet worden dat mensen die een taakstraf krijgen in het algemeen een minder ernstig delict hebben gepleegd dan mensen die gestraft worden met een vrijheidsstraf. De werkelijke recidive ligt waarschijnlijk hoger dan de beschikbare cijfers laten zien. De cijfers laten immers alleen mensen zien die opnieuw gepakt zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik kan je wel vertellen hoeveel er weer de fout ingaan, lijkt me eigenlijk dus een kwestie van aftrekken...

Maar hieruit blijkt dat slechts 25% van de criminelen niet opnieuw de fout ingaan!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk niet dat je zoiets kunt registreren. Want een (ex)crimineel zal niet zeggen dat hij/zij toch weer de fout is ingegaan als je het al zou gaan registreren. Zulke waardes lijken mij onbetrouwbaar en daardoor niet relevant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bedenkt dat mensen die hun straf hebben uitgezeten, gewoon op straat worden gezet, met hun laatste persoonlijke bezittingen in de hand, dan vind ik het nog een wonder dat 25% op het rechte pad komt.

Er is wel reclassering maar die begint pas na een tijdje te werken. In feite zou er na een detentie onmiddellijk huisvesting en werk geregeld moeten zijn, en vrijetijdsbesteding in een geheel andere omgeving dan waar de persoon vandaan komt. Nu komt hij/zij meestal in de oude omgeving terug, en is er niets veranderd. Bovendien is de gevangenis zelf een leerzame omgeving vwb criminaliteit.

Toegevoegd na 2 uur:
Het grootste probleem bij recidiverende criminelen is, dat ze na ontslag gewoon terugkeren naar hun oude omgeving, hun oude vrienden en daardoor hun oude gedrag het meest voor de hand liggend is.
Dit is een al jaren bekend probleem. Vandaar dat er uit reclasseringskringen ook al jaren geluiden klinken, en hier en daar al wordt toegepast om nog in de gevangenis aan resocialisering te beginnen, Dat betekent inderdaad: werk en huisvesting zoeken.

Waarschijnlijk is dit voor de maatschappij toch goedkoper dan draaideurcriminelen kweken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zelfs meteen een vrijetijdsbesteding regelen? Tuurlijk, als beloning voor je misdaden een door de staat betaalde hobby cadeau. Laten we dat geld liever besteden aan mogelijkheden voor kinderen van minder bedeelde ouders om toch muziekles te krijgen of in verenigingsverband te kunnen sporten.
Zoals hierboven geschreven wordt het inderdaad bijgehouden door het WODC. (zie bron) Theoretisch zou dus inderdaad zo'n 25% niet meer recidiveren binnen 5 jaar meen ik. Hierbij moet dan wel aangetekend worden dat het ophelderingspercentage bij de Nederlandse politie blijft steken op ongeveer 13% dus het werkelijke aantal dat niet recidiveert zal nog lager liggen maar die worden gewoonweg niet gevonden door de politie