Als de vuilnismannen staken, waarom huren ze dan niet gewoon andere mensen in bij een uitzendbureau?

Er is toch altijd wel iemand die wel wil werken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm, ik vraag me af hoe de stakers zouden reageren op dergelijke stakingsbrekers...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En... wie gaat dat betalen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die vuilnisauto's zijn niet hun bezit, dus die zouden ze toch gewoon kunnen gebruiken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zouden deze ingehuurde mensen 'besmet werk' verrichten. Het inzetten van stakingbrekers (onderkruipers) is bij de wet verboden.

Het beste antwoord

Een staking breken is bij wet verboden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vind ik ook.

Werknemer heeft bij wet recht op staking, maar als de werkgever dan een uitzendkracht inhuurt, dan heeft staken geen nut. Dus dat is bij wet verboden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met "vind ik ook", bedoelde ik dus: gewoon mensen inhuren bij uitzendbureau.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werk dat door stakers gebeurde mag niet zomaar worden overgenomen. Wel mag de manager het vuil ophalen.

Dat heet overnemen van besmet werk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En weet je wat dat kost, een uitzendkracht? Dat zijn dus meer dan dubbele kosten. De staker moet doorbetaald worden en de uitzendkracht kost nog meer dan de staker. Dat betaald de belastingbetaler natuurlijk wel, maar ik vind dit niet terecht.
Het zal dus wel met de kosten te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar komt ruzie van tussen de uitzendlui en de vuilnismannen. En dat is niet goed voor de openbare orde. Daar krijg je grote acties en betogingen en confrontaties van, als het tegenzit met geweld. In 1886 leidde zoiets zelfs tot doden. Toen hebben ze het dan ook maar verboden om een staking te verbreken; da's wel ze gezellig.