Zijn jouw uitspraken wel gemeend?

Zeg jij wel eens tegen je collega:
- Goed gedaan joh! (meen je dit ook?)
- Hoe gaat het (wil je dit echt graag weten?)
- Fijne avond (meen je dit ook?)
- Goed weekend (meen je dit ook?)
- Ik heb er geen tijd voor gehad (is dat echt zo?)
- Welterusten (gun je dit echt?)

Of is dit onze automatische piloot?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja dat vroeg ik me dus ook af:
http://www.goeievraag.nl/vraag/waarom-zeggen-collega-s-fijne.4474

Het beste antwoord

hier heb ik even over na zitten denken. natuurlijk meen ik het wanneer ik iemand bijvoorbeeld een fijne avond wens. maar als ik weet dat diegene al veel vervelende avonden heeft gehad, hoop ik natuurlijk net wat meer dat diegene een fijne avond heeft dan wanneer ik weet dat iemand toch wel een fijne avond zal hebben. de manier waarop je iets zegt, zegt meer dan alleen de woorden. wanneer iemand naar huis gaat en zijn/haar jas al aan heeft en naar buiten loopt en je roept dan nog even 'ik hoop dat je een fijne avond hebt' heeft natuurlijk een heel andere betekenis dan wanneer je vlakbij iemand staat, hem/haar aankijkt en even zacht in de arm knijpt en met zachte stem zegt 'ik hoop dat je een fijne avond hebt'.
en dan nog een voorbeeld, wanneer je collega maar blijft kletsen en je wilt naar huis en je zegt dan 'ik hoop dat je een fijne avond hebt' kan ook betekenen 'rot toch es op met je onzinnige verhalen, ik wil naar huis'. waarbij je natuurlijk diegene nog stees oprecht een fijne avond kan wensen.
snap je wat ik wil zeggen?
ik denk dat de meeste mensen wel 'menen' wat ze zeggen (ookal is het soms bijna een gewoonte om iemand een fijne avond te wensen) maar het is vaak moeilijk te peilen wat iemand nu precies bedoelt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Soms meen ik het wel eens, maar het is gewoon beleefd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vrees dat een deel van deze vragen inderdaad bij mijn een automatische piloot zijn.
Voornamelijk de vraag: Hoe gaat het?
Het enige gepaste antwoord is uiteraard Goed, zo gauw er iets anders geantwoord wordt is dat een verstoring.

Als ik tegen iemand zeg: Goed gedaan, dan meen ik het vaak wel.

Wat betreft het geen tijd, mijn wijze vader (komt die weer) zegt altijd: "Niemand heeft het ooit zo druk dat ze geen tijd vinden om te klagen dat ze het zo druk hebben"...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goeievraag! Uiteraard zijn mijn uitspraken gemeend.

Alle goeds verder en een plezierige dag (of wat er nog van over is) toegewenst , ik had dit antwoord danig uit willen breiden maar moet nog even wat anders doen. Tot snel!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ik het niet wil weten, vraag ik het niet. Gelukkig ben ik over het algemeen wel geïnteresseerd.

Als wat ik écht vind niet sociaal wenselijk is (belangrijk, want wie weet hoe lang ik nog met mijn collega's moet samenwerken, dan wil je de verhoudingen niet verstoren) hou ik me liever op de vlakte dan te liegen. Tenzij me een heel directe vraag wordt gesteld, dan geef ik eerlijk antwoord: als je niet wil weten wat ik ergens over denk, moet je het niet vragen. Ik zit niet op mijn werk om veren in andermans reet te steken, dus als ik het niet met je eens ben, zal ik dat desgevraagd ook zeggen.

Gelukkig zit ik op een afdeling waar ik zelfs zonder gêne tegen mijn baas kan zeggen dat hij stom bezig is. Mits ik die mening kan onderbouwen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja hoor altijd gemeend (en ook wel soms gemeen...)
Ik denk nooit na voordat ik wat opschrijf of zeg, het gebeurt gewoon vanzelf... Ook dit...

Het komt namelijk altijd uit hoe je het dan wel bedoeld had, dus je schiet er niets mee op... Daarmee polariseer ik wel, hier ook denk ik. Mensen mogen me graag of ze mogen me totaal niet... Up to them. Ik ben wie ik ben en zeg wat ik zeg...

De wereld is al zo vaag en angstig, daarom zeg ik het recht voor zijn raap. Waarbij ik wel de regels der etiquette in acht probeer te nemen, lukt niet altijd, maar meestal wel...

En dat voelt iedereen die de antwoorden van XiniX leest (hoop ik)...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het is meestal gewoon een soortvan beleeft heids etiket en het is gewoonte, maar soms menen we (ik dus ook) het echt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vaak denk ik dat mensen de "standaard" antwoorden geven omdat een echt antwoord mensen kan afschikken of confronteren.

Deze vraag deed me een beetje denken aan een dirkjan strip...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet alle uitspraken van mij zijn gemeend. Echter moet je ook niet iedereen tegen je in het harnas willen jagen. Om de lieve vree dan te bewaren zeg ik weleens iets wat ik niet meen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Over het algemeen zijn ze gemeend. Maar soms is het gewoon om mensen tevreden te houden. Bijvoorbeeld omdat deze mensen in je buurt zullen blijven en je het toch een beetje gezellig wilt houden in je omgeving.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja dat vroeg ik me dus ook af:
http://www.goeievraag.nl/vraag/waarom-zeggen-collega-s-fijne.4474
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het lijkt wel op, alleen haal ik meerdere punten aan en is mijn vraag of je ze meent.
Ha, die BvB;

Verschilt nogal eens en er zijn volgens mij ook gradaties in. Afhankelijk van de persoon of situatie vraag ik wel eens door of geef zelf wel eens een antwoord dat toelichting vraagt. Altijd en overal tegen iedereen even oprecht en welgemeend zijn houdt niemand vol dus dan biedt de beleefdheid uitkomst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij mij zijn ze wel gemeend, ik sta sowieso al erg stil bij wat ik zeg. Zelfs de kleinste dingen.

Maar "weltrusten" is echt een automatische piloot hoor ;)
Ik gun het ze wel maar ik sta er verder niet bij stil.