Wat kan je zelf doen om de wereld een betere plaats te maken?

Op vrijdagavond luister ik altijd naar mijn favoriete radioshow. Ik krijg daar zo'n positief gevoel van, dat ik het met de rest van de wereld zou willen delen. Maar al snel kom je weer back to earth en realiseer je dat problemen niet zo makkelijk op te lossen zijn. Maar wat zijn goede manieren om de wereld weer wat beter/leuker voor eenieder te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (20)

Beter, leuker voor eenieder, zal niet meevallen. Wat jij goed vindt, vindt een ander mogelijk niets. Zolang mensen onderling verschillen, maak je het nooit voor iedereen goed. Maar er is een gezegde: verbeter de wereld, begin met jezelf.
14 jaar geleden
Volgens mij alleen door wat aardiger te zijn voor je naaste medemens, te proberen heel even in zijn schoenen te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst,behandel een ander zoals je zelf behandelt wilt worden.Groet elkaar op straat.Maak elkaar als partners het leven niet zuur.Wees een goede buurvrouw/man.Laat ieder in zijn waarde.Voed je kinderen goed op,geef ze aandacht en liefde.Wees behoedzaam met de aarde,met het milieu,met de dieren.Wees een eerzaam mens.

1 seconde geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel jezelf ten doel om elke dag iemand te laten lachen. Een glimlach is al ook al goed. Verandering begint altijd heel klein. Maar kan heel groots eindigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch: begin bij jezelf. Je kan geweldige ideeën hebben om de wereld te verbeteren... de top in Kopenhagen wilde dat ook vast... Het communisme was er ook een van... maar het liep op niets uit.

Het begint in je eigen hart. Leef uit de liefde, met een warm hart. Als je op straat loopt en zoveel lege blikken in de ogen van mensen ziet... kijk ze hoopvol aan, omdat jij blijkbaar nog hoop hebt. Een vriendelijke blik, een klein gebaar kan al zoveel betekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door jezelf goed te kennen, en goed en kwaad bij jezelf in balans te houden.
Daardoor zul je zorgvuldiger omgaan met je medemens, en je antwoorden wat meer overdenken, zodat je een ander geen schade toebrengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stemmen op een politieke partij welke het meeste recht doet aan jouw wens.

Mooi is ook het spreekwoord: Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet...

Het klinkt vast bekend, maar verbeter de wereld en begin bij jezelf, is ook een bekend spreekwoord.

Het zit helaas niet in de Nederlandse cultuur, maar is het niet mooi om vreemden die je tegenkomt tijdens een wandeltocht te begroeten?
In Oostenrijk is dat bijvoorbeeld heel normaal.

Begin in je eigen omgeving. Nodig de buren eens uit voor een kop koffie of een drankje.

Heel veel mensen in flatwoningen weten niet eens hoe hun buren heten. Laat staan dat ze er wel eens een sapje mee gedronken hebben.

Een vriendelijk woord en een gulle lach kunnen soms wonderen verrichten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
respect voor alles en iedereen hebben.moet je voorstellen hoe het eruit zou zien als iedereen dat deed?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mezelf beginnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie goed geeft krijgt goeds terug :Niet eerst ikke en laat de rest maar stikken : Elke dag een goeie daad : Het opvoeden van kinderen begint bij je zelf : Behandel een ander zoals jij ook wil worden behandeld : En leer ook de kleine dingen te warderen : En heb respect voor de mede mensen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk je spaargeld op een duurzame bank te zetten zodat jouw geld niet meer wordt geïnvesteerd in bedrijven die geen rekening houden met mens, dier en milieu. Maar juist in bedrijven die dat wel doen. En ik vind eigenlijk ook dat werknemers moeten kunnen kiezen op welke manier hun pensioengeld wordt geïnvesteerd. Ook vind ik dat je niet moet gaan werken voor bedrijven die niet voldoen aan jouw ethische principes ook al levert dat het meeste salaris op. Het aanschaffen van zonnepanelen op je eigen huis en daarmee minder energie van het net af te hoeven nemen. Verder een kritische consument zijn en onderzoeken of bedrijven niet illegaal afval in Afrika dumpen, met grof materieel de zeeën rond Somalië leegvissen en dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behandel je vijanden met liefde en bedank ze voor wat ze gedaan hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Handel altijd zo dat je zou kunnen willen dat de maxime van je handeling tot norm verheven wordt.

Met andere woorden, doe dat waarvan je kan vinden dat iedereen het zou moeten doen.

Of, zoals Wittgenstein zei, in de Filosofische Onderzoeken: Leeft goed!

Wees aardig voor anderen (ze zijn per slot van rekening met veel meer).
14 jaar geleden
Als ieder mens vauit het positieve zou leven, zou het al een stuk aangenamer zijn. Regelmatig je ego onder de loep nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Houd rekening met je medemens en heb iets over voor elkaar. Respectvolle omgang met elkaar zou de wereld al een stuk mooier maken. Verbeter de wereld ..begin bij jezelf is mijn motto!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wereld zelf is zoals die is en naar mijn idee niet beter of slechter te maken. Wat wel kan is proberen om als individu beter in die wereld te staan en die houding aan anderen door te geven, zodat ook zij door die positieve houding worden "aangestoken". Je gaat ervaren dat het aantal mensen vanuit jouw positieve houding zal kwadrateren en dat is een prachtige ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Respectvol omgaan met anderen en de natuur. Bijvoorbeeld niet discrimineren of schelden, geen ruzie opzoeken en luisteren naar andermans meningen.

Verder zou ik, als je al het leed en pijn uit de wereld wilt helpen, vegetariër worden, als je kijkt naar hoe dieren behandeld worden voor een betere productie.
Je moet ook de natuur zijn ruimte gunnen, zo min mogelijk CO2 uitstoten en niets of niemand vermoorden of (seksueel) mishandelen.

Ook moet je niet de baas gaan spelen, want dan gaat het geheid fout. De reden dat er armoede en hongersnood in deze wereld is, komt omdat mensen materialistisch zijn en niet eetbare mineralen als goud verkiezen boven een brood, wat wel gegeten kan worden.

Maar, dat zou the perfect world (vanuit mijn standpunt althans) zijn. En om dat te bereiken, heb je een paar eeuwen de tijd nodig.

Je zou Avatar moeten zien, daar laten ze ook zien hoe de mens een mooie vruchtbare planeet komt vernietigen voor wat stenen die geeneens gegeten kunnen worden.
Of lees de boeken Kinderen van Moeder Aarde van Thea Beckman, daarin wordt ook the perfect world aangevallen door mensen die corrupt en gewelddadig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luister naar de woorden die niet gezegd zijn,
De signalen tussen de regels.
Pas als je dat kan, kan je de wereld helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. En wat je wilt dat de mensen voor jou doen, doe dat ook voor hen.

Mijn levensmotto :)

Toegevoegd na 3 minuten:
Help een ander zoveel je kunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent al heel ver op de goede weg als je je er gedachten over maakt. Het is een teken dat jij tenminste de intentie hebt en als je dat kunt zeggen, is de eerste stap al gezet. De meeste mensen zijn te zelfzuchtig, te ongeïnteresseerd, te laconiek en te ongeduldig om zich daarmee bezig te houden.' Eerst ikke en de rest kan stikke' is het motto bij velen. We zouden al een heel eind komen als we wat minder egoïstisch waren, ook empathisch zijn met anderen en vooral elkaar respecteren en niet alleen onze eigen normen aan een ander willen opleggen. Als we nu eens wat meer zouden openstaan voor anderen, wat meer rust en geduld zouden uitoefenen, dan komt er vanzelf gesprekstof op gang en kun je gezamenlijk al meer vrede brengen, al is het maar in je eigen omgeving. De wereldvrede zou alleen maar bereikt kunnen worden als alle mensen op aarde zo zouden leven en daarvoor zijn er teveel culturen die niets in te brengen hebben, want bijv. dictators horen bij diegenen die nu eenmaal zich zo het lekkerst voelen en die zal het worst wezen. Zo zal er toch niets op de wereld veranderen, maar door zelf voor anderen open te staan en goed te doen, zal het aan jou niet liggen. Zo moet je maar denken en wie weet denken anderen dan net zo.
amc