Waarom is het geven van kritiek zoveel makkelijker dan het geven van complimenten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Kritiek geven is makkelijker, veiliger, minder kwetsbaar.

Ik weet nog wanneer dit bij mij misging. Ik was best altijd wel positief en gaf vaak - ook als iets slecht was - toch nog een positieve draai.
Op een gegeven moment gingen we vaak uit naar voorstellingen en concerten met een groep vrienden. Na zo'n voorstelling werd de zaak meestal nogal arrogant afgekraakt. Ik durfde daar niet tegenover te staan met mijn positieve inbreng, tenslotte ik wilde "er bij horen". Dus wat deed ik vanuit mijn geldingsdrang: als eerste leverde ik goede kritiek. Ik wist precies hoe dat moest, ik vond bijval en dat maakte mij sterk.

Nu weet ik dat als ik kritiek moet leveren, dat dat altijd zo moet zijn dat de ander daar wat aan heeft, dat hij niet in de hoek gedrukt wordt, maar dat het diegene op mag richten, waardig mag maken en verder kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Omdat mensen eerder letten op de negatieve punten. Mensen vinden het vanzelfsprekend als iets goed gaat, dat ze daar geen complimenten over hoeven te geven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je als je een compliment geeft, je zwakker wordt, dan maak je jezelf kwetsbaar... En kwetsbaar zijn in deze samenleving is het gevaarlijkste wat er is... Want dan steek je een doelschijf in de lucht boven het maaiveld en IEDEREEN mag er dan zo maar op gaan schieten...

Als je iemand kritiek geeft, dan wordt je meteen gesteund door allemaal angsthazen die elkaar beschermen in hun angst... En dat voelt goed, dan voel je je samen sterk... Door af te geven op iemand die zich kwetsbaar opstelt...

Waarom is het pesten zulk een probleem in deze maatschappij? Precies daarom...

Ik geef jou een compliment omdat je zo zuiver en compleet antwoorden geeft vanuit jouw expertise, dat voel je gewoon als je je antwoorden leest...

Respect, Jelle...

En respect dat hebben we allemaal zo hard nodig in deze verhardende maatschappij, waaronder ook GV...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Het is standaard dat de mens (in een welvaartssituatie) geneigd is om te klagen. We ergeren ons ergens aan, of niet, dus we klagen, of we klagen niet.
Maar als er niets te klagen is, hoeven we dus niets te zeggen... omdat de 'normale' situatie zich voordoet.

Dat vertaalt zich ook naar de manier waarop we naar onze medemens kijken: als we het goed vinden, dan is het gewoon, maar als we het slecht vinden dan geven we daar graag op af door middel van kritiek.

Het komt dus er op neer dat een compliment niet gegeven wordt omdat er van uit gegaan wordt dat als anderen goed zijn, dat dat de normale situatie is. Maar we weten allemaal beter... iedereen weet dat het prettig is om een bevestiging te krijgen dat je goed hebt gepresteerd.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik denk deels dat het ook ligt aan het feit dat men niet geboeid raakt van iets dat slecht is of middelmatig en dat datgene argumentatie nodig heeft.

Ik merk dat zelf bij mensen die websites bijv. maken. Een paar mensen kunnen dat heel goed, maar de meeste webbouwers leveren gemiddeld (niet onderscheidend) werk, omdat je dan al geconfronteerd bent met veel beter werk is het nogal eenvoudig de middelmatige of slechtere werken af te keuren door vingers op zeren plekken te leggen. Men doet dan ook vaak aan theleologisch redeneren, doelrederen, dus "ik vind dit niet mooi en ik ga hier zo veel mogelijk redenen bij verzinnen"..Bij iets dat wel mooi is, is dat niet nodig want je zegt iets positiefs, daar hoeft de onderbouwing veel korter bij te zijn dan wanneer je iemand afkraakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op de ambu begeleid ik stagiaires, en moet ik af en toe kritiek geven.
op probeer dat zo opbouwend mogelijk te doen, en verpak de kritiek in verdiende complimenten.
complimenten geven vind ik stukken makkelijker dan kritiek geven, dus ik kan me niet zo vinden in je vraag.
14 jaar geleden
Veel mensen vinden het maar niets om een compliment te geven om dat dat soft is of zwak. Nee, het is veel leuker, stoerder om iemand te bekritiseren.
Ik geef graag een compliment omdat de mensheid vaak al ten onder gaat aan negativiteit.
Triest maar waar!
Goeie vraag dus, compliment daarvoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij is het eerder andersom, geef liever iemand een compliment dan kritiek, mischien komt dat omdat ik altijd veel moeite heb met het feit dat ik mensen niet wil kwetsen en een compliment altijd goed voelt, ook zo bij mij ;) Ik kan wel steeds beter mijn mening geven en kritiek ontvangen mits gegrond.

Ik denk eerder dat mensen die veel kritiek geven dominant, onzeker, en gefrustreerd zijn en door dit gedrag te vertonen niet teveel doorschijnen naar hun kwetsbare kanten. Het ligt er ook aan op welke manier je kritiek geeft, of je dat met enig respect en gegronde uitleg doet of gewoon echt op een minderwaardige kwetsende manier. Mensen die kritiek geven zijn vaker ook beter gebekt.

Als je leert complimenten te geven zal je ervaren wat een fijn en goed gevoel dit zal geven en niet alleen bij die ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuurlijk ook nog zo dat kritiek geven meer 'nodig' is dan complimenten. Als er in een tekst een fout staat, is het nuttig te zeggen wat daar niet aan klopt, omdat dat dan veranderd kan worden. Zeggen dat de rest goed is, is minder nuttig, omdat die toch al goed is. Fout moet goed worden, goed is al goed. Ik denk dat dat idee ook wel meespeelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Als je gemakkelijk kritiek geeft, ben je vaak zelfbewust, want je weet het beter en je bent niet bang niet aardig gevonden te worden. Deze personen zijn vaak de leermeesters. Zij geven echter ook NET zo gemakkelijk complimenten, omdat hun kritiek ter harte genomen werd en een goede leermeester weet dat kritiek geven net zo belangrijk is als complimenten geven. Iedereen krijgt graag complimenten, daarvoor doe je dingen zo goed mogelijk en dat onderscheidt een goede- van een slechte leermeester. Dit is dus opbouwende kritiek. Als je ertegen kunt, ben je iemand die wil leren en blij is met advies en uitleg.
Er zijn echter mensen die overal kritiek op hebben. Vaak zijn dit onzekere mensen die zeker en alwetend over willen komen bij een ander. De zogenaamde " betweters".
Hun kritiek is vaak een verkapte manier van jaloezie. Zij willen afkraken en kwetsen. Daarom is het voor hun moeilijk om complimenten te geven. Daarmee geven ze zich teveel bloot in hun "alwetendheid". Want deze mensen weten en kunnen nu eenmaal alles beter, vooral voor de buitenwereld. Hun imago brokkelt daarmee af.
Aangezien goede leermeesters zeldzamer zijn dan betweters, ziehier het antwoord waarom kritiek geven makkelijker is.
amc
14 jaar geleden
Ik kan mij hier niet in vinden,als ik er de kans voor krijg (meestal zijn andere G.V mij al voorgeweest )zal ik altijd
opbouwenden kritiek geven.

Altijd neem ik een antwoord van iemand serieus.maar als
ik het met b.v een onderdeel van een antwoord niet eens ben,zal ik dat in een reacktie kenbaar maken , maar tegelijk een + geven voor de rest van het antwoord.
Dit is opbouwende kritiek.

Op die manier maak je mensen nog beter dan als ze al zijn.

Complementen geef ik vaak met een + en een beknopte
beschrijving erbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Want kritiek geven is juist makkelijk om je kans te verbeteren voor je prestaties.
Maar Kritiek is niet effectief als je niet vooraf je doel vaststelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door kritiek te geven stel je je zelf boven de ander, je keurt iets van de ander af en voelt je beter. Mensen hebben snel de neiging om dit te doen, om zich zo beter te voelen.
Het geven van complimenten is moeilijk, want je erkent dat iemand op een bepaald gebied beter is.
Eigenlijk is dit allemaal onzin, ook al voel je het bovenstaande wel. Er zijn natuurlijk uitzonderingen: soms geef je iemand complimenten en dan voel je jezelf ook goed. En dat is terecht: Geef iemand eens een compliment, iets wat je altijd hebt willen zeggen, het doet je echt goed. Daarna gaat het steeds makkelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je kritiek geeft, dan blijf je zelf buiten schot.
Als je complimenten geeft, dan raak je betrokken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van schools af aan worden / werden we met kritiek overladen.
We zijn dus meer gewend aan het ontvangen van kritiek dan aan complimenten. Dit gedag kopiëren we onbewust.

Ook is het zo dat mensen iets over zich zelf moeten vertellen ze vaak meer negatieve punten van zich zelf kunnen benoemen dan positieve.

Het een zal ongetwijfeld met het ander te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik persoonlijk geef liever een compliment dan kritiek vooral aan kinderen,je ziet ze dan glunderen dus ik weet niet of het makkelijker is om kritiek te leveren