Waarom wordt een bonnetje afgedrukt op papier waarvan bekend is dat het gedrukte onder gewone omstandigheden binnen een jaar helemaal vervaagd is?

Thermisch papier is wel zo makkelijk vanuit een engineering perspectief, maar als middel om informatie op te slaan is het waardeloos. Even apart van de complottheorieën, zou ik willen weten wat hier het antwoord op is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het gaat erom dat het bonnetje "tevens je garantiebewijs" is. Die garantie kan soms een aantal jaar bestrijken maar je hebt er niks aan als je bonnetje een blanco vel thermisch papier is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Naast je bonnetje als garantiebewijs bestaat er ook iets als wettelijke garantie, hoewel veel winkels nog steeds niet op de hoogte zijn van dwingendrechtelijke wetgeving die op de (consumenten)koop van toepassing is. Indien je betaalt met je pinpas is een bankafschrift voldoende om de koop te kunnen aantonen. Vaak is het zelfs zo dat de extra lange garantie die je 'bijkoopt' overbodig is omdat de wet je deze garantie al geeft. Oplichterij dus.

Wat betreft de kwaliteit van de kassabon, die is inderdaad soms erg slecht waardoor de winkelier moeilijk kan gaan doen. Ik denk zelf dat dit eerder een gevolg is van een goedkope en kwalitatief slechte kassamachine dan kwade opzet om proberen een garantie te ontlopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat betreft de wetregelgeving als je extra garantie koopt. Als je dat hebt dan hoef je nooit iets bij te betalen als er tussen de 3 en 5 jaar iets gebeurd. Verder hoef je niet moeilijk te doen met je rechtsbijstand als de winkelier niet alles wilt vergoeden of alleen een compensatie wilt doen voor je defecte product. Je koopt met deze extra garantie eigenlijk zekerheid voor je garantie en je staat nog sterker in je schoenen waardoor je minder tijd kwijt bent om je gelijk te krijgen (Tijd in een proces kost tijd en tijd kost geld.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorzover de garantie van de verkoper niet verder strekt dan de wettelijke garantie ben ik het helemaal met je eens dat je betaalt voor 'geen gezeur' en in dat opzicht kan het handig zijn toch extra garantie te nemen. Echter feit blijft dat je betaalt voor rechten die je al hebt.

Andere antwoorden (7)

Het zal waarschijnlijk de voordeligste manier zijn ,een oplossing is een kopie te maken van je bon .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben me ooit van de Postbank beloofd dat het papiertje met m'n code's maar een jaartje meegaat maar ik geloof nu 8 jaar verder dat het nog steeds zeer duidelijk is.

Zo is het tot dusver ook nog altijd met mijn bonnetjes geweest. Ze vervagen nooit echt; soms wel een beetje maar ze blijven toch redelijk duidelijk leesbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bonnen van Blokker zijn zo vervaagd ,als ik iets koop daar ,maak ik er altijd een kopie van .Is wel handig als je het product moet ruilen als het eerder stuk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verschil mag er wezen. Ik heb het over gemiddelden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is idd wel heel raar ja...
Precies, helemaal mee eens, het lijkt wel een vorm van oplichting inderdaad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol +1
Dat van dat kopietje, dat Josephina schrijft, is inderdaad wat je moet doen. En het gaat niet om het 'engineering perspectief', maar, zoals zo vaak, om geld.
Thermisch papier is weliswaar wat kostbaarder dan gewoon papier, maar de printertjes zijn onderhoudsvrij en hebben geen inkt nodig. Ze willen het winkelpersoneel niet belasten met het verwisselen van inkt of toner. Het enige dat je ze hoeft aan te leren is hoe ze een rolletje moeten wisselen.
En, als je daarop staat te wachten dan kun je zien dat dit alleen al voor velen een zeer moeilijke opgave is :)
14 jaar geleden
Dit is op dit moment nog de goedkoopste manier om een bonnetje te maken. Laserprinters/inktjets zijn veel duurder in afdruk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb genoeg bonnetjes van thermisch papier waar na 3 jaar nog steeds alles vanaf te lezen, maar er wordt tegenwoordig door de kassières aangeraden om er een kopie van te maken.

Als je deze bonnetjes in het zonlicht laat slingeren dan is het na een jaar inderdaad niet meer leesbaar, als het in een kast wordt bewaard, dan is het velen jaren later nog steeds goed leesbaar. Hierdoor kun je dus ook na 2,5 jaar je garantie claimen met je bonnetje.

Nu het antwoord op je vraag, dit gebeurd waarschijnlijk doordat deze bonnetjes velen malen goedkoper zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ziet ook dat veel bedrijven die bonnen afdrukken die ook voor garantie moeten doorgaan met normale printers werken omdat je ook voor steeds grotere periodes garantie kan aanvragem omdat spullen steeds langer mee kunnen gaan. Vroeger was een jaar lang zat, omdat de garanties ook maar een jaar waren.