Hoe kan ik zonder te nieuwsgierig over te komen, vragen of iemand wat meer over zich zelf wilt vertellen? Zonder dat mensen dat vervelend vinden.

Privé Leven, zoals hobby's, leeftijd, welk werk, getrouwd of ongehuwd, wat voor een huis heeft degene.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt helemaal van de relatie af en je intentie, is het uit nieuwsgierigheid of interesse.

Antwoorden (7)

over hobbys willen de meeste mensen graag vertellen, dus vraag daar gewoon naar. vraag in welke plaats of wijk ze wonen, en of het daar leuk wonen is, dan kom je vanzelf verder, of je merkt dat ze niet willen. Maar zoals ik al zei: de meeste mensen willen best praten, zolang je niet vraagt hoeveel ze verdienen, en hoe duur hun huis is, want dat is hier in nederland nog steeds geen onderwerp van gesprek
11 jaar geleden
Interesse is iets anders dan nieuwsgierigheid, dus kun je gewoon vragen of iemand iets over zichzelf wil vertellen, zonder meer te willen weten dan die persoon zelf kwijt wil.
Vaak kom je meer te weten als je eerst iets over jezelf verteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt er ook aan mi wie de vragen stelt:journalist, buurman/vrouw? vriend of bekende?.Je merkt vanzelf als de geinterviewde het vervelend vindt te antwoorden op vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat je iemand niet wilt uithoren, dus je zou het beste iets over jezelf kunnen vertellen, mensen gaan dan vanzelf iets over hén vertellen. Gewoon tijdens een gesprek. Je kan inhaken op bepaalde onderwerpen en daar op verder praten. Zolang je over elkaar, jezelf en de ander praat en vraagt naar onderwerpen, kan het best. En als de ander er niet over wilt praten, dan ga je er niet op door, of je geeft zelf antwoord op je aan de ander gestelde vraag uit je eigen leven... Wat je hier als voorbeelden noemt willen de meeste mensen wel vertellen dat zijn gewoon basisdingen om iemand nog beter te leren kennen...

Verwacht niet dat ze hun complete levensverhaal uit de doeken doen, dat gebeurt pas als je iemand erg goed kent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begin het gesprek met je vraag, eraan toevoegend, dat je niet nieuwsgierig maar belangstellend bent en dat het uiteraard ook okee is als de persoon er niets over wil zeggen. Dan hou je het bij jezelf, je laat weten hoe jij erin staat en de ander kan zijn idee erover kwijt.
Voor iedereen is duidelijk hoe het situatie is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees hier dat je eerst iets over jezelf 'moet' vertellen.... Mijn advies is NIET doen, je komt nogal opdringerig over als je ongevraagd dingen over jezelf gaat mededelen. Start het gesprek met open vragen, dus een vraag die start met een van de W-s en H-s: Wie, Welke, Wat, Hoe..... Je krijgt daardoor een open gesprek. Met een diepte vraag kun je weer inhaken op het gegeven antwoord. Hierdoor kom je altijd geïnteresseerd over zonder meteen de stempel nieuwsgierig te zijn.

Bovenstaande komt uit een profeesionele verkooptraining en is bedoelt om het leitmotiv te achterhalen. Maar het werkt bij elk gesprek wat je met iemand voert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vraag in een gesprek: kun je iets meer over je zelf vertellen?

Toegevoegd na 2 minuten:
en dan natuurlijk heel ongeïnteresseerd kijken...