Tolerantie. Betekent tolerantie niet dat we bezig zijn iets toe te staan wat eigenlijk niet mag/goed is?

Oogluikend zogezegd? een soort gedoogbeleid? Tolerantie...
ik hoor en lees vaak dat we tolerant moeten zijn..

**[ Is dat niet waarom we landen hebben? dat iedereen zo zijn eigen idee heeft over hoe te leven, en dat die groepen/volkeren juist daarom in hun eigen land leven? dat we daardoor juist beter met elkaar kunnen leven, met gelijkgestemden? ]**

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Een ander woord voor 'tolerantie' is 'verdraagzaamheid'- met andere woorden iets dat je 'verdraagt'. Je 'draagt' iets, tot het moment dat je het niet meer wil dragen. Dan leg je het neer, en gaat zelf door.
En dat geeft dus aan, dat er een grens is aan wat ieder mens kan of wil ver'dragen'.
Dit aspekt wordt wel eens verward met: iets iemand door de strot douwen, en als je het niet slikt, dan heeft dat nare konsekwenties en sankties tot gevolg.
Je kunt met begrip en een open levenshouding heel veel verdragen. En degene die deze tolerantie van een ander vraagt, krijgt onwillekeurig te maken met grenzen, tot waar deze tolerantie gaat, en zal deze grenzen moeten aksepteren.

Dit wordt uit het oog verloren.
Er wordt geen tolerantie gevraagd, maar geeist.
Als er niet aan die eisen wordt voldaan, zal je merken, wat dit voor gevolgen heeft....

Wij lijken dit eindeloos te willen slikken, en geven geen grenzen aan, tot waar tolerantie verwacht mag worden.
Wij tolereren dus vaak niet - wij aksepteren. En aksepteren. En aksepteren nog meer.
Met ons laatste restje zelfrespekt kijken we verbaasd om ons heen naar een voor ons onherkenbaar geworden wereld.

En dan blijven maar een beperkt aantal keuzes over : emigreren, je huis en tuin als het ware barricaderen en je daar veilig verschuilen en niet meer buiten komen, of als keffende hondjes meeblaffen met een paar hardblaffers en vervolgens met de staart tussen de benen de voordeur binnensluipen en die achter ons dichtdoen.

Het is handiger en verstandiger aan te geven waar je grenzen van tolerantie liggen. Duidelijkheid voor de tolerantie-gever en de tolerantie-ontvanger.
En voor mij mag de eerste grens zijn, dat tolerantie niet iets is wat geeist of afgedwongen kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Tolerantie is volgens mij dat je open staat voor ander gedrag dan wat je zélf gewend bent. Dat wil niet zeggen dat je dat gedrag moet goedkeuren maar wel dat je je er eerst eens in verdiept zonder gelijk een oordeel te hebben over dat voor jou vreemde gedrag.
Dat andere gedrag is zeker niet altijd iets wat niet mag of niet goed is, wel ánders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waar ligt dan de grens van TE anders? de botsingen zien we overal. in daad, maar ook in gevoelens. Ik vraag me dus af of het verstandig is verschillende volkeren te willen integreren bij elkaar. Daar heb je toch landen voor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens +je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die vraag kan je in deze tijd niet meer stellen freebird, 100 jaar gelden was een land nog een soort afgebakend stuk grond waar je als volk met veel overeenkomsten woonde.
Tegenwoordig , zijn de grenzen 'vervaagd'door bv de vooruitgang in vervoer, meer geld en meer mogelijkheden om in andere landen te komen, communicatie, internet, kortom
een land, is in deze tijd als een stad, in het grote land dat wereld heet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch heeft Dubai zo zijn regels, en wij ook. Ik vind het juist een vraag van deze tijd! juist door de "overloop en doorkruising" van zovele landen. Ieder ander land hecht ook grote waarde aan zijn eigen integriteit en regels. En dat is niet voor niets vermoed ik!! Dat heeft te maken met de realiteit nu, en niet met 100 jaar geleden. Ik weet weinig van toen, maar vrij veel van nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar je kán niet meer terug, we zíjn veel meer een onderdeel van de wereld dan dat we ons eigen landje zijn.
Snap wel wat je bedoelt, maar in praktijk is dit niet meer te verwezelijken. Dan zou je iedereen in Nederland, onze regels, waarde en normen op moeten leggen. Denk niet dat dat gaat lukken. Moeten we eerst, als Nederlanders, het nog eens eens worden over wat onze normen en waarde zijn...dat alleen al.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens. En toch zijn er grenzen. Daar ligt volgens mij een conflict.. iets onverenigbaars of zo. ik vermoed nog steeds dat er daarom landsgrenzen waren, en dat we nu het effect merken van die opheffen. Niet alleen de integratie van andere culturen, maar ook gewoonten, denkbeelden en zienswijzen die onverenigbaar blijken. U zegt, we kunnen niet terug, dat klopt, maar volgens mij kunnen we gerust doorgaan naar een veranderde houding. Namelijk, niet altijd maar alles accepteren en inderdaad aangeven waar de grens ligt. ONZE grens. Ons gedrag hoeft toch niet grenzeloos te zijn (onze acceptatie ook niet! ) ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Nelly3
+ 1
Inderdaad
Jouw norm is niet de enige juiste. Elke norm die daar vanaf wijkt, hoeft niet 'fout' te zijn. Er kunnen ook meerdere normen zijn die prima naast elkaar kunnen bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Freebird, we zijn het eigenlijk helemaal eens. Er zijn grenzen aan tolerantie, maar o zo moeilijk om daar een grens in áán te geven, daarom zal er altijd discussie blijven over wat wél en niet toelaatbaar is. Het jezelf terugtrekken binnen je eigen landsgrenzen zou een mogelijkheid zijn maar praktisch niet uitvoerbaar. Dus zullen we moeten blijven praten en onze gedachten uit wisselen met andere mensen met andere zienswijze ,denkwijze, normen waarden. Compromissen sluiten en daar is medewerking van 2 kanten voor nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn GEEN grenzen aan de tolerantie, maar dat wil niet zeggen dat alle zaken maatschappelijk gewenst zijn. Die laatste zaken moet je zeer voorzichtig benaderen. Het minaretten besluit van Zwitserland is een onding, het hoofddoekje besluit van Frankrijk is een goede zaak. Maar mijn favoriete McDonalds (In Singapore)is een zaak waar alle bedienende meiden een hoofddoekje dragen. Mogen ze voor mij overal doen, waar de scheiding tussen kerk en staat niet in het geding is.
Tolerantie is, dat je als individu je eigen gedrag en denken niet als norm stelt voor je buurman.

Het gebrek hieraan is een van de kwalijke eigenschappen van godsdienstige en autoritaire mensen. In sommige appartementen voeren mensen oorlog over de maten van het matje voor de deur, of de kleur van de luxaflex.
Ik hoef de religieuze intolerantie niet aan te geven, neem ik aan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Jouw vraagstelling is dius niet goed, dat snap je wel, uit de gegeven definitie, hoop ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Freebird;

Dat zou je zo kunnen noemen als je de in ons land veel voorkomende houding tolerantie noemt. Ik vind dat we dat beter selectieve desinteresse kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tolerantie heeft alles te maken met normen en waarden van de maatschappij/cultuur waarin je leeft.
en met respect voor de keuzes van andere mensen ook al zijn dat niet jou keuzes.

En nee het is niet per se iets toestaan wat eigenlijk niet goed is, neem als voorbeeld bepaalde seksuele voorkeuren, "het" kan weliswaar iets zijn waar jij niets van moet hebben toch kun je wellicht (hopelijk) de tolerantie opbrengen en respect hebben voor die keus van die ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt, dat kan ik, tot de grenzen van mijn acceptatie bereikt zijn. En dat is dan vooral wanneer ik gedrag storend vind. Maar ja, ik ben mogelijk een kuddeschaap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Respect vind ik al teveel gevraagd. Ten tweede zijn de normen en waarden niet van de maatschappij waarin je leeft van van het individu dat je bent. Ik heb een intuïtieve hekel aan orthodoxe joden (zoals in NY), maar ik meet mij niet het recht aan om daarover buiten mijn hersenpan te oordelen. Grenzen aan jouw acceptatie zijn niet aan de orde. Natuurlijk kan je wel een vorm noemen waarvoor dat wel geldt: de burka moet verboden worden, evenals gebeier op zondag en auto's met donkergekleurde ruiten. Maar dat is omdat het duidelijk verstoringen van de openbare orde betreft.
Ik vind tolerantie niets anders dan de ander in zijn waarde laten. Dat wil niet zeggen dat je het zelf zo zou willen doen, je mag andermans keuze best onzin vinden, als die persoon maar de vrijheid krijgt om zijn leven in te delen zoals hij dat zelf wil. Uiteraard heeft deze tolerantie grenzen, en die grens ligt bij waar de vrijheid van de ander wordt aangetast. Je krijgt dan conflicterende belangen en van geval tot geval moet dan bekeken worden of de vrijheid van de één zwaarder weegt dan die van de ander, of dat beiden een stapje terug moeten doen.

Wat die landen betreft: ik denk dat dat vroeger misschien best zo gewerkt kon hebben, toen ieder volk nog in een geïsoleerde groep leefde. Maar de globalisering neemt steeds meer toe, en volkeren met hun verschillende normen en waarden mengen zich. Ik vind daar persoonlijk niets mis mee en ik denk ook dat het niet tegen te houden is. Het is denk ik niet eens zozeer dat men toleranter zal worden naar elkaar, maar vooral dat vraagstukken van tolerantie gewoon vaker opvallen. Dan moeten conflicterende belangen gewoon wat vaker ingeperkt worden om botsingen te voorkomen.