Als er een auto op de stoep geparkeerd staat en een kind fietst er tegenaan wie is er dan fout?

Mijn buurvrouw zet te pas en te onpas haar auto op de stoep, voor mijn deur en laat 'm dan gerust de hele dag staan, terwijl er gewoon plek is op de parkeerplaats.
Wie is er nou fout als mijn kind er per ongeluk tegenaan fietst?

Toegevoegd na 8 minuten:
Er staat op het pleintje wel een bord met speelplaats

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Als je iets van een ander beschadigd ben je fout, waar dat ook gebeurd. Maar een auto op speelgebied zetten... ik denk dat ze bij de rechter er niet veel schadevergoeding van jullie door krijgt.
Als er geen parkeerverbod is zal ze volgens mij geen bekeuring krijgen.

Probeer bij de gemeente te regelen dat er gele strepen op de stoepranden komen, en je bent van het hele gedoe af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dan is het kind fout, want de geparkeerde auto maakt geen deel uit van het verkeer..

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar dat neemt dan weer niet weg dat de auto achteraf toch en ook een parkeerbon krijgt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat neemt niet weg dat de auto niet aan het verkeer deel neemt, dus nooit fout kan zijn in het verkeer, dus het zal op beiden neerkomen... Maar je zult nooit als onschuldige aangewezen worden, dat ben je pas als niets tegen je kan worden gevonden en dat is niet zo... Ja recht is vaak krom...
Ze is fout dat ze haar auto op de stoep parkeert, alleen je kind kan natuurlijk op de parkeerplaats ook per ongeluk tegen haar auto fietsen, al is de kans nu groter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij of zij, kan alleen een bekeuring krijgen voor het parkeren op de stoep
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Officieel mag je ook niet op de stoep fietsen, dus het wordt niet makkelijk een schuldige aan te wijzen. Hopelijk heb je een WA verzekering afgesloten voor dit soort gevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag niet op de stoep staan. Echter ook in een geval van een overtreding moet er zorgvuldig en sociaal worden gehandeld. Als de ouders van 't kind niet aansprakelijk gesteld zouden kunnen worden, dan zouden kinderen zelfs door ouders opgejut kunnen worden om met opzet tegen zo'n auto aan te rijden.
Er zijn hier dus twee problemen:
1. Het illegaal parkeren.
2. Schade toebrengen aan bezitting van iemand anders.
Het is niet zo dat als er een overtreding plaatsvindt, dat er dan 't recht ontstaat om schade te berokkenen.
De politie kan wel gevraagd worden om een auto te bekeuren die op de stoep staat. Maar toch staat dat verder los van eventuele schade door een fiets die er tegenaan rijdt.
Er kan nooit bepaald worden of de fiets er per ongeluk of met opzet tegenaan is gereden, of er moet heel toevallig net een goede (onafhankelijke) getuige geweest zijn. Ik denk dus dat de ouders van 't kind aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de schade.

Als de één een overtreding doet, mogen daar geen rechten aan worden ontleend om zelf ook een overtreding (schade berokkenen) (al dan niet met opzet) te plegen.
De gealarmeerde politie (of een rechter) kan wel besluiten dat naast de schadevergoeding door de ouders, dat er óók (tegelijkertijd) een boete wordt uitgedeeld voor 't foutparkeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ouders kunnen wel degelijk aansprakelijk worden gesteld voor schade die een kind berokkent.
Beide zijn fout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laatst is mijn schoonvader hetzelfde overkomen; hij draaide op voor de schade aan zijn auto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kind is nooit fout.
De ouders zijn verantwoordelijk, dus jij bent fout.

De buurvrouw is ook fout, maar dat is een andere fout.

Je kan natuurlijk ook de politie bellen om die auto weg te laten slepen.