Was de oorlog in Joegoslavië te vermijden?

Was het te vermijden, zoveel verdriet, haat, vijandigheid, in de het ooit sterke Joegoslavië?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De oorlog in Joegoslavië vindt haar oorsprong in de tijd na de 2 Wereldoorlogen. Na WO1, in 1918, wordt door het samengaan van het Koninkrijk Servië enerzijds en de Staat SHS anderzijds het Koninkrijk der Serviërs, Kroaten en Slovenen gevormd. De kiem voor latere conflicten is meteen gelegd, omdat Servië voor een eenheidsstaat pleit terwijl Kroatië meer ziet in een federatie. Servië drijft haar zin door.

Na de 2e Wereldoorlog belandt Joegoslavië aan het Oostelijke deel van het ijzeren gordijn. De communisten, sinds 1945 aan de macht, riepen in 1946 na de verkiezingsoverwinning de Federale Volksrepubliek Joegoslavië uit. Staatshoofd werd Ivan Ribar, maar de werkelijke macht lag bij Josip Tito, die in 1953 het ambt van staatshoofd op zich nam.

Als president voor het leven voerde Tito een dictatoriaal bewind, dat hem in staat stelde onrust te onderdrukken en politieke tegenstanders voor tientallen jaren de mond te snoeren. Na de dood van Tito leidden ideologische en vooral etnische spanningen tot gewelddadige confrontaties: zijn levenswerk bleek daar uiteindelijk niet tegen bestand. Vanaf 1986, het jaar waarin het nationalisme in Servië de overhand kreeg, dreven de verschillende republieken uit elkaar. In de jaren '90 leidden de eeuwenoude tegenstellingen tussen Serviërs, Albanezen, Kroaten en Bosniërs tot het uiteenvallen van de Joegoslavische statenbond.

Bij de verkiezingen in 1990 in deelrepublieken wonnen de nationalisten overal. Net op dit moment, toen de spanning op het hoogste punt was, zou bovendien de Kroaat Stipe Mesic de Serviër Borisav Jović als president van Joegoslavië moeten vervangen. Joegoslavië stond op springen. Diverse onafhankelijkheidsverklaringen en de reacties vanuit de hoofdstad hierop vormden toen het startschot voor de Joegoslavische oorlogen van de jaren 90.

Samenvattend: ja, de oorlog was te vermijden geweest, maar alleen ver in het verleden. In 1918 of na 1945 had er gekozen kunnen worden voor autonomie voor de rivaliserende bevolkingsgroepen. Onder Tito leefden deze groepen schijnbaar vreedzaam naast elkaar, maar onderlinge spanningen zijn er altijd geweest. Na zijn dood en na de val van het ijzeren gordijn wakkerde het gevoel van nationalisme aan en groeiden de tegenstellingen tussen de bevolkingsgroepen. Omdat staatshervormingen in de periode 1946-1980 niet plaatsvonden was er in de jaren 90 geen redden meer aan en was de oorlog in die zin niet te vermijden.

Meer hierover kun je lezen via de gegeven links.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, en voor de bronvermelding.

Andere antwoorden (2)

Oorlog is altijd te vermijden... Maar vaak zijn mensen dom en vol van haat en wraak, zonder de gevolgen te beseffen... Helaas is dat nu eenmaal zo ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar de "kracht" van Joegoslavie was nu juist een van de oorzaken voor de oorlog. De verschillende bevolkingsgroepen/gebieden werden krachtig bijelkaar gehouden. Joegoslavie had eerder de stap kunnen zetten naar een lossere federatie, of zoals Tsjechoslowakije voor een vreedzame opsplitsing.
Maar dat is allemaal niet gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat klopt. Tito was in staat alle volkeren bijeen te houden, maar maakte daarbij één fout: vergeten dat hij ook een keer dood zou gaan. Het samenraapsel was namelijk niet een natuurlijke constructie, niet organisch ontstaan, maar kunstmatig. En een van de instrumenten die Tito had was zijn eigen kennis van de aard van de verschillende volkeren in het voordeel van die binding gebruiken. Het Servische volk is een volk met ambities, heel globaal genomen. Ambities m.b.t. een groot sterk Joegoslavië waar zij min of meer de baas waren. Serviërs zaten in Tito's tijd dan ook op hoge posities, hadden belangrijke functies, straten waren vermoemd naar beroemde Servische helden, etc. Toen Tito stierf werden veel van deze verworvenheden opnieuw ter discussie gesteld, met als dieptepunt de onafhankelijkheidsverklaringen die veel afzonderlijke landen afriepen. Toen ook Bosnië dat deed was de maat vol. De desillusie was te groot. Servië was gereduceerd tot het kleine onbeduidende landje dat ze eigenlijk waren, en dat was niet te verteren. Met alle gevolgen van dien.