Is de tweede kamer hetzelfde als het kabinet?

Ik vind de termen kabinet, eerste kamer, tweede kamer, en parlement verwarrend.

Wat is nou precies wat, en zijn ze hetzelfde?

Toegevoegd na 1 minuut:
En dan is er ook nog zoiets als een rekenkamer? dat die mensen rekenen snap ik... maar hoe of wat?

kan iemand mij het stelsel een beetje simpel uitleggen?

thanks!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nooit staatsinrichting geHAD op school... ik heb intussen meerdere malen er over gelezen, en heb nog steeds moeite dit stelsel + benamingen te begrijpen. Is het zo raar dat niet iedereen even slim is als u?

Het beste antwoord

Het kabinet bestuurd het land, in het kabinet zitten de ministers, staatssecretarissen, koning(in) en de minister-president. In de Tweede-Kamer zitten 150 gekozen volksvertegenwoordigers van verschillende partijen die worden 1 keer in de 4 jaar gekozen. In de eerste kamer zitten 75 gekozen vertegenwoordigers, de eerste kamer toetst een wet maar kan die niet wijzigen dat is voorbehouden aan de Tweede-Kamer der Staten-Generaal. De Algemene Rekenkamer is een orgaan dat de uitgaven van de rijksoverheid controleert.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het parlement heet in Nederland ook wel de Staten-Generaal (van het Koninkrijk der Nederlanden. En bestaat uit de Eerste- en de Tweede-Kamer der Staten-Generaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind uw antwoord het meest duidelijk voor mij. Hartelijk dank! En dank aan allen voor het uitleggen :-)

Andere antwoorden (3)

Het kabinet bestuurd het land, en de tweede kamer controleert het kabinet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de tweede kamer is het parlement, de volksvertegenwoordiging. Het kabinet is de regering, dus alleen de ministers en staatssecretarissen.

In de tweede kamer, nu nog met 150 zetels, zitten alle partijen die voldoende stemmen hebben gekregen om een of meer zetels te krijgen. Het kabinet wordt gekozen uit de grootste partijen die samen een coalitie vormen, en hun afspraken vastleggen in een samenwerkingsakkoord, het regeerakkoord.

Toegevoegd na 11 minuten:
De minister-president is ook een minister, maar de koningin staat boven het kabinet, want zij benoemt en ontslaat de ministers en staatssecretarissen, en zij draagt ook geen verantwoordelijkheid voor de regeringsbesluiten... de ministers en de minister-president boven hen dragen de verantwoordelijkheid.

De koningin behoort wel tot de regering, maar het 'kabinet' is dan ook geen officiële term.

In de wet wordt gesproken over de 'regering', dat is dus de koningin en de 'ministerraad' ( alleen de ministers en de minister-president) en de staatssecretarissen

Toegevoegd na 24 minuten:
Okee ik heb iets niet goed verwoord....

Het zijn natuurlijk niet alleen de grootste partijen die in het kabinet zitten, maar het kabinet wordt meestal wel samengesteld door de grootste partij, of een van de grootsten... zij kunnen natuurlijk kleinere partijen in de coalitie opnemen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, kijk maar eens dinsdagmiddag om 14 uur naar het vragenuurtje op Ned. 2