Is de Balkenende norm hoog genoeg?

de meeste mensen zouden ervoor tekenen, anderen vinden het aan de lage kant

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen van beide. Weg met de balkenendenorm.

Het beste antwoord

De vraag kan je op 3 manieren lezen.

'Is het genoeg geld om van rond te komen'.
Ja zeker. Iedereen kan van dat bedrag normaal leven, en dan ruim overhouden

'Is het een eerlijke beloning voor het werk'
In sommige gevallen wellicht niet. Op het moment dat je een groot academisch ziekenhuis runt, zijn de hoeveelheid stress, verantwoording en uren die je draait behoorlijk hoog en kan ik me voorstellen dat er meer tegenover moet staan om dat nog aantrekkelijk te houden

'Is het genoeg om de beste mensen aan te trekken'
Waarschijnlijk niet. De mensen die je opd e funtcies wilt hebben waar dit soort dingen spelen zijn vaak hoog opgeleid, met lange ervaring in diverse functies en zijn goed in wat ze doen. In het bedrijfsleven zijn dit soort mensen ook gewild, en krijgen daar enkele keren de balkenende norm geboden. Als je de beste mensen wilt, moet dus OF hopen dat die bereid zijn een 'sociale' functie op te pakken, of je moet zorgen dat je economisch aantrekkelijk blijf.t
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Genoeg om van te leven.
Hoe meer je ontvangt, hoe groter de kans dat 't ten koste van anderen gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Ik zou me er prima mee redden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een moeilijke vraag, omdat het voor de een hoog genoeg is, en voor een ander te laag.
In het algemeen in de politiek en in het bedrijfsleven is
het hoog genoeg.
Maar er zijn ook personen b.v in de sport die jaren dik onder de norm verdienen, en als het dan lukt om een
sucses te boeken b.v kampioen worden, dan mogen zij
van mij best een aantal jaren boven de norm uitkomen.
Dat directeuren van z.g goede doelen 2 of 3 keer boven de
norm zitten is natuurlijk heel verwerpelijk,en dat geld ook
voor de gouden handdruk die sommige directeuren ontvangen bij vertrek of ontslag.
Het antwoord op je vraag is naar mijn mening,
soms wel en soms niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aan een inkomen is meestal een daar aan uitgavenpatroon gekoppeld. ik zou me, zoals ik nu leef, uitstekend met een inkomen volgens de Balkenendenorm kunnen redden, maar dat zou zeer waarschijnlijk anders zijn, als ik daarmee van meet af aan zou hebben kunnen leven.
het zal er ook aan liggen wat je wensen en behoeften zijn. dat zijn echter persoonlijk gekleurde wensen en behoeften.
als je kijkt naar wat heb ke nodig om te overleven, dan is het minimumloon voldoende. er zal dan echter weinig tot geen kwaliteit van leven zijn.
met een inkomen volgens de Balkenendenorm heb je daarvoor wel de mogelijkheden en hou je zeer waarschijnlijk nog geld over. en dan zijn er toch nog mensen die er niet genoeg aan hebben, omdat ze extravagante (in vergelijking met de minimuminkomens) wensen en behoeften hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen hebben nooit genoeg..en dat zijn vermoedelijk de mensen die deze norm aan de lage kant achten.

Gr. Ton