Mag de koning voor een bepaalde partij zijn?

Dus mag hij zeggen dat hij het eens is met een partij en niet eens met een andere partij? of moet hij neutraal blijven?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (3)

Voor alles wat de koning doet en laat, is een minister verantwoordelijk.

Als de koning een minister niet in moeilijkheden wil brengen, laat hij politieke uitspraken achterwege. Los daarvan zou de koning gezag verliezen als hij geen neutrale uitstraling zou hebben. Hij is namelijk koning voor alle Nederlanders, los van herkomst of gezindte, los van sociale klasse of maatschappelijke groepering.
Maar als privepersoon mag hij uiteraard voor een bepaalde partij zijn - of tegen een andere. En als hij wil, mag hij gewoon gaan stemmen.
Maar: "De Koning heeft stemrecht, maar maakt er geen gebruik van omdat hij onpartijdig is.

Aangezien stemmen in Nederland geheim is, zou dit kunnen leiden tot speculaties op welke partij de Koning stemt. Overigens zou de Koning, als dit niet het geval was, een blanco stem uitbrengen."

Ook Koningin Máxima en Prinses Beatrix maken geen gebruik van hun stemrecht.
Toegevoegd op 29 september 2018 16:59: tekst
Computoon
5 jaar geleden
De koning mag zijn eigen mening niet uiten (https://www.ad.nl/binnenland/koning-mijn-beperking-ik-mag-geen-mening-geven~a74385cc/), hij is in feite onpartijdig. Ook stemt hij daarom dus niet (https://www.koninklijkhuis.nl/onderwerpen/rol-van-het-staatshoofd/vraag-en-antwoord/heeft-de-koning-stemrecht) op deze manier zorgt hij ervoor dat hij boven de politieke partijen blijft staan en er niet van afhankelijk wordt (https://nl.wikipedia.org/wiki/Kiesgerechtigde)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja, de koning mag voor een bepaalde partij zijn, en dat is hij waarschijnlijk ook, maar het is niet gebruikelijk dat hij hier publiekelijk iets over zegt.

In de Grondwet (artikel 42, lid 2) staat "De koning is onschendbaar, de ministers zijn verantwoordelijk." Dat betekent dat als de koning iets zegt of doet wat onrust veroorzaakt, in de Tweede Kamer de verantwoordelijk minister zich hierover moet verantwoorden. Dit betekent in de praktijk nogal wat voor de koning: hij zal zich altijd verantwoordelijk en diplomatiek moeten gedragen en zich niet publiekelijk bezighouden met politieke zaken. Hij zal dus nooit zeggen dat hij het eens is met een bepaalde partij en het niet eens is met een andere partij.

De koning heeft iedere vrijdagmiddag een gesprek met de minister-president. Tijdens dat gesprek zal hij, voorzover hij dat nodig vindt, invloed kunnen uitoefenen op het beleid, maar het gesprek is vooral bedoeld om de koning op de hoogte te houden van de actuele politieke zaken. In de praktijk zal normaliter niemand (kunnen) merken in hoeverre beleid is bepaald door de mening van de koning.
Toegevoegd op 29 september 2018 17:25: bron
Antoni