Omdat "agent" behalve een rang ook een functie is. Een politieagent is iemand die bij de politie werkt, maar kan een andere rang hebben. Het is dus correct om een politieman op straat "agent" te noemen.
bamibal
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat bij de gemiddelde persoon op straat de rangen van de politie niet bekend zijn (ondanks alle politieseries) en men dus niet weet wat de echte aanspreekvorm is
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
het is en het blijft toch een agent. De rangen zijn alleen binnen de politie van belang.