Waarom moet je je voor de verkiezingen legitimeren terwijl dat voorheen niet hoefde?

Wat is de aanleiding om deze regel te veranderen? Was het voorheen dan onveilig of kon er worden gefraudeerd omdat de verkeerde persoon zich meldde?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Voorheen mocht je maar naar 1 stemlokaal. Daar lagen lijsten met alle namen van mogelijke stemmers in dat lokaal. Als iemand zijn paspoort dus vergat, maar wel de stempas bij zich had wilde ze dat nog wel eens gedogen.

Nu mag iedereen in alle stemlokalen van 1 gemeente stemmen. De controle is dus een stuk moeilijker. Fraude wordt dan veel makkelijker als men niet streng toe zou zien op de identificatieplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je moest het altijd al kúnnen, al werd het niet altijd gevraagd.

De reden dat het nu wel standaard gevraagd werd, is dat het stemmen in een stemlokaal naar keuze het iets gemakkelijker maakt om te frauderen dan het stemmen in een aangewezen stemlokaal. Het standaard controleren van een ID-bewijs houdt de leden van het stembureau scherper.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien om je leeftijd te controleren. Je mag pas stemmen zodra je 18 bent.

Het mag dus niet zo zijn dat een minderjarige, de oproepkaart van de ouders meepikt om te gaan stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als meerderjarige mag dat natuurlijk óók niet!
Feitelijk onzin daar het stembiljet zelf zeer eenvoudig is na te maken. Na legitmeren zou je er makkelijk een paar in kunnen vullen.
En zo de verkieizingen kunnen saboteren. Overigens wou ik mij vanmorgen legitimeren en was het niet nodig, ze hoefden het niet te hebben is nooit mijn knip uit geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er werd vroeger nog wel eens gefraudeerd, vooral met volmachten. Mensen die in de buurt langs gingen bij mensen die toch niet gingen stemmen om de stempas vragen, en zo 100x gaan stemmen. Dit is uiteraard niet de bedoeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op navraag moest je het vroeger ook al tonen.
Om fraude te minimaliseren.