Onvoltooid verleden tijd (ovt)
Deze geeft een handeling weer die in het verleden plaatsvond, en waarvan het `afgerond zijn` niet nadrukkelijk aanwezig is.
ik liep in
jij liep in
hij liep in
wij liepen in
jullie liepen in
zij liepen in

Voltooid verleden tijd (vvt)
wordt gebruikt voor handelingen die vanuit het verleden gezien in het verleden plaatsvonden en al afgerond waren.
ik was ingelopen
jij was ingelopen
hij was ingelopen
wij waren ingelopen
jullie waren ingelopen
zij waren ingelopen

Onvoltooid tegenwoordige toekomende tijd (ottt)
Deze tijd geeft een handeling weer die in de toekomst plaats zal vinden.
ik zal inlopen
jij zult inlopen
hij zal inlopen
wij zullen inlopen
jullie zullen inlopen
zij zullen inlopen

Voltooid tegenwoordige toekomende tijd (vttt)
Wordt gebruikt voor handelingen die gezien vanuit het moment van spreken in de toekomst plaatsvinden en afgerond zijn.
ik zal ingelopen zijn
jij zult ingelopen zijn
hij zal ingelopen zijn
wij zullen ingelopen zijn
jullie zullen ingelopen zijn
zij zullen ingelopen zijn

Onvoltooid verleden toekomende tijd (ovtt)
Wordt gebruikt voor handelingen die gezien vanuit het moment van spreken in het verleden plaats hadden kunnen vinden.
ik zou inlopen
jij zou inlopen
hij zou inlopen
wij zouden inlopen
jullie zouden inlopen
zij zouden inlopen

Voltooid verleden toekomende tijd (vvtt)
Wordt gebruikt voor handelingen die gezien vanuit het moment van spreken in het verleden plaats hadden kunnen vinden en afgerond zijn.
ik zou ingelopen zijn
jij zou ingelopen zijn
hij zou ingelopen zijn
wij zouden ingelopen zijn
jullie zouden ingelopen zijn
zij zouden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"in lopen" gebruik ik nooit, dat bestaat ook niet echt (tenzij je vraagt welke letters er in lopen zitten).

Google maar eens op de woorden in lopen, dan zullen alle resultaten inlopen tonen.
Dus je gebruikt altijd inlopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inlopen:
1 naar binnen lopen
2 inhalen: een achterstand ~
3 prettig zittend maken door erin te lopen: nieuwe schoenen ~ || er ~ gefopt worden

In lopen:
Dat zijn gewoon twee losse woorden die je tezamen natuurlijk wel gewoon kan gebruiken.