Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan deze wiskundige zelfvervuller uitgelegd worden?

Op wikipedia vond ik dit voorbeeld van een wiskundige zelfvervuller:

Wiskundig, voorbeeld: twee vijf zesde – een derde = twee en een half (in cijfers: 2 5/6 – 1/3 = 2 1/2). Geef elke letter een waarde (a = 1, b = 2, c = 3 enz.), tel alle waardes per formuleonderdeel op en de formule klopt!

Ik heb het geprobeerd maar ik krijg hem niet kloppend. Ik snap hem niet. Wie kan dit mij uitleggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
918

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je kunt de lettersom kloppend krijgen door niet "twee en een half" te schrijven, maar "twee en half" (of "tweeënhalf").

Toegevoegd na 2 minuten:
twee vijf zesde
= 20+23+5+5+22+9+10+6+26+5+19+4+5
= 159

een derde
= 5+5+14+4+5+18+4+5
= 60

tweeënhalf
= 20+23+5+5+5+14+8+1+12+6
= 99
(Lees meer...)
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ahhh, en ik ook mijn hoofd breken, dan je +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OOOH! Ik dacht twee = b vijf = e etc. Dus ik kwam al uit op B e/f enzo. hahaha
Cryofiel
13 jaar geleden
Er stond toch heel duidelijk "geef elke letter een waarde" - dus dat deel was eenvoudig. Het probleem was juist dat het dan inderdaad niet klopte. Dat bleek door de "een" te komen, die daar kennelijk niet hoort te staan.
Deze vraag past beter onder 'wiskunde' dan onder 'taal' denk ik ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zat ik ook aan te denken maar omdat het gaat over een zelfvervuller, wat een onderdeel van taal is, zette ik hem onder taal. Wiskunde is slechts een onderdeel van dit stukje taal ;-)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding