Waarom kan dubbel je niet?

Ik heb dit probleem heel vaak.
voorbeelden;

Hoe verwijder je je internet-geschiedenis?

Heb je je ogen wel goed laten nakijken door de opticien?

Hoe kun je je kind nou weer zo'n afschuwelijke naam geven!

Dit soort dingen dus. Het klinkt toch gewoon prima? Maar Word zegt dat het fout is.
Ik hoor zoveel mensen het zeggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5K

Het beste antwoord

Word geeft geen fouten aan, maar mogelijke fouten. Zie het als een aandachtspunt. Grammaticaal gezien is het goed. Word kan niet zien of jij per ongeluk twee keer hetzelfde woord achter elkaar typt, of expres.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies + De spellings- en grammaticacontrole van Word geeft lang niet altijd het juiste aan.

Andere antwoorden (5)

word heeft NIET gelijk.

je zegt immers: "hoe verwijder JIJ JOUW internet-geschiedenis?"

JIJ = persoonlijk voornaamwoord
JOUW = bezittelijk voornaamword.
allebei kun je ze als JE schrijven

word rekent twee dezelfde woorden achter elkaar inderdaad fout, maar hier kan het wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Word kan niet nadenken, en die begrijpt dus niet dat de 2de je bedoeld is als bezittelijk voornaamwoord. als je schrijft heb je jouw kind, of jouw ogen dan is het probleem waarschijnlijk opgelost. Nu ik er over nadenk je je is spreektaal maar algemeen normaal gevonden
12 jaar geleden
De echte reden is omdat Word een Engels programma is en daar geeft hij automatisch een fout aan als je twee woorden na elkaar typt. Dit geldt ook voor Nederlandse woorden (als je bijvoorbeeld per ongeluk twee keer auto achter elkaar typt, geeft hij de tweede als fout aan). Word herkent de uitzondering 'je' niet, vandaar dat hij dat als fout aangeeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WORD heeft het niet altijd goed. Dat komt omdat WORD een computer is, en de regels van onze spelling niet helemaal goed heeft. Dit betekent niet dat het altijd fout is. Je kan het altijd nog laten controleren door andere mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De spellingscontrole is een slap aftreksel van alle spellings- en grammaticaregels die er bestaan. Wil je ALLE regels op je PC hebben, dan heb je ettelijke megabytes meer nodig. Bovendien moet iemand ook alle regels kennen en ze inkloppen en inprogrammeren. Verder is taal levend. (Vanwege dit laatste punt zullen spellingsregels in de toekomst via internet gaan, als dat niet al het geval is bij sommige programma's.)
Vooralsnog is het een onmogelijke opgave een spellingscontrole te maken die altijd gelijk heeft.