nee, het is enige.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.vandale.nl/vandale/zoekService.do?selectedDictionary=nn&selectedDictionaryName=Nederlands&searchQuery=enigste

je hebt dus wel enigst.

Toegevoegd na 3 minuten:
en die min mag wel even uitleg geven...

of ben ik de ENIGSTE die dit antwoord denkt goed te weten...

Toegevoegd na 1 dag:
na lange discussies dacht ik, ik ga maar weer opzoek...

er word in verschillende antwoorden gezegd dat als je een andere betekenis voor 'enigste' neemt dat het dan wel bestaat, neem de betekenis; mooi, 'dat staat je enig(/mooi)'.

deze betekenis staat ook in de van dale als volgt;
1enig 2 prachtig, heerlijk
dit is in overeenstemming met de betekenis van 'mooi' etc.

er staat geen ~ste o.i.d. bij... ik blijf hierbij bij mijn punt dat dit woord NIET bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar alleen in de zin van mooiste, leukste etc.

Bijv.: Er zijn veel blauwe broeken, maar dit is de enigste!

(En een voorbeeld met enige (dus 1 stuk):) Er zijn veel blauwe broeken, maar dit is de enige die ik leuk vind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het is wel een woord.
In de vaste verbinding:"*enigst kind*.
De combinatie enigst kind is zozeer tot een vaste verbinding geworden, dat tegen het gebruik daarvan naar ons oordeel geen bezwaar kan worden gemaakt.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/262/

Normaal gesproken is voor het bijvoeglijk naamwoord enig ('waarvan geen tweede is') is, is het gebruik van de vorm enigst(e) is niet voor iedereen aanvaardbaar. Als je kritiek wilt vermijden, kunt je beter enig(e) gebruiken.

Omdat enigst 'onlogisch' zou zijn
('eniger dan enig is niet mogelijk'),
wordt het meestall afgekeurd.
Dus kun je zeker in geschreven taal beter voor enig kiezen; enig is altijd mogelijk in plaats van enigst.

Het bijvoeglijk naamwoord enig komt ook voor in de betekenis 'fijn', 'heel leuk', 'heel mooi'.
Ook dan zou je kunnen zeggen: Zij heeft veel kleren gekocht, het enigste (leukste) is dat rose truitje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk.
Het is altijd mogelijk dat de geleerden het niet eens zijn, en bovendien is taal een levend iets. Onze Taal zegt hierover:
Enig kind en enigst kind komen allebei voor in de betekenis 'kind zonder broer(s) of zus(sen)'. Enig kind geldt als de 'nette' variant; enigst kind is informeel.
http://www.onzetaal.nl/advies/enigste.php
Ja, enigste is een woord.

Het betekent zoiets als jofelste, aangenaamste, fijnste.

Als je bedoelt dat er van iets maar één is, zeg je 'dat is de enige'.

(Ik weet dat je alleen maar vraagt of enigste een woord is, maar ik voeg de informatie toch maar toe, omdat de vraag ernaar impliciet is.)
rose
13 jaar geleden
Ja enigste is een woord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is geen woord. Ik heb een tijd geleden daar nog een discussie over gehad en 'enigste' is geen woord. Dat is oorspronkelijk enige, en ik denk met dialect enzo hebben mensen er ook enigste van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens het officiële Groene Boekje bestaan enigst en enigste wel degelijk.
Het betekent dan leukst of leukste, maar het wordt tegenwoordig niet meer zoveel gebruikt.
In de betekenis van uniek spreken we van enig (in zijn soort).

Toegevoegd na 2 uur:
Het Groene Boekje is een uitgave van de Nederlandse Taalunie. De nieuwste uitgave is van oktober 2005 en is goedgekeurd door de toenmalige ministers en staatssecretarissen van onderwijs van Nederland en Vlaanderen, het Comité van Ministers van de Nederlandse Taalunie.

Zelfs Van Dale erkent het woord enigst.
Het bestaat dus wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yep nou en of. t is een soort van bijvoegelijk naam woord volgens mij.enigste houd in dat je een persoon een enig persoon vind en enig is zo iets als leuk, geweldig schattig enz dus als je meerdere personen enig vind, is er altijd eentje eniger dan de ander en dat is dan de enigste.
schattigste, liefste l,eukste ,enigste geweldigste. snappie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
VERREK JA. ALS JE HET ZO BEKIJKT DAN HEB JE DAAR HELEMAAL GELIJK IN

Toegevoegd na 3 minuten:
JANTJE IS ENIG. MAAR PIETJE IS DAN WEER NET IETS ENIGER MAAR TRUUSJE IS TOCH ECHT HET ENIGSTE PERSOON VAN ALLE 3.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is ENIGE.
Maar het is een veel gemaakte fout, dus vind ik het niet vreemd dat je het vraagt. :)